2.9

Tolken

FN-tolken Silvia Broome får av misstag höra planerna att mörda en afrikansk statschef. Broome försöker omintetgöra mördarnas planer samtidigt som hon inser att även hon nu är deras måltavla.

Originaltitel The Interpreter
Regissör Sydney Pollack
Manus Martin Stellman, Brian Ward
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Nicole Kidman, Sean Penn, Jesper Christensen, Catherine Keener, Yvan Attal, George Harris, Michael Wright, Clyde Kusatsu, Eric Keenleyside, Earl Cameron, Byron Utley, Maz Jobrani, Yusuf Gatewood, Robert Clohessy, Terry Serpico, Hugo Speer, Adrian Martinez

2018-03-07
Filmen funkar rakt igenom...
2016-11-17
Totalt värdelös!
2014-11-25
Detta är för mig en av de där filmerna som kommer med en stor budget, en fantastisk leading-man och en minst sagt fantastisk leading-lady. Har man de komponenterna så blir en film oftast bra och dit når även denna film. Det finns dock inget extra som gör den minnesvärd eller får mig att vilja återvända till den ytterligare någon gång. 3+
Philips
2014-07-19
Riktigt bra, faktiskt!
Florian1978
2014-02-22
En bra film som dock är ganska förutsägbar. På så sätt en klar 3:a men jag ger den en 4:a på grund av temat.
Rele
2013-09-21
En halvbra film med flera duktiga skådespelare. Jag ger en trea.
ulpe01
2013-09-20
Inte det bästa i genren, men hyfsat spännande och bra skådisar. En stabil trea.
RichardEk
2013-07-17
Hyfsat intelligent thriller som hade varit bättre om inte slutet vore så dåligt, ja rentav kasst. Sydney Pollacks filmer från 1970-talet tillhör mina favoriter, som 'The Yakuza' och 'Three Days of the Condor' och även om 'Tolken' inte når upp till dessa filmer är den habilt gjord, lite i 1970-talsanda när det gäller tempo och händelseutveckling. Men slutet är politiskt naivt, inte alls det cyniska, bistra slutet som fungerar bäst i genren 'politisk thriller'. Sean Penn är som alltid bra, Nicole Kidman likaså, men hon har en ganska knepig rollfigur att gestalta, en kanske lite väl, psykologiskt betraktat, motstridig tolk i FN.
Gigi1943
2012-11-22
Undrar hur många filmer som gjorts där det skall skjutas i "generalförsamlingen"? Men denna var helt okej för min del.
PatriCrusader
2012-11-18
Thriller inspirerad av Zimbabwe's President Robert Mugabe. Bakom thrillern döljer sig kritik och mycket av handlingen och dess bakhistoria är direkt hämtade från verkligheten. En frihetskämpe som blev diktator och förådde folket som trodde på honom, samt protesterna mot honom. Men i filmen så är det istället en President Edmond Zuwanie från det fiktiva landet Matobo. Fast igentligen känns det meningslöst då Sydney Pollack (som med den här gjorde sin sista film) gör det väldigt uppenbart i filmen vilket land och vilken President de igentligen menar. De gick så långt att de tillochmed skapade ett fiktivt Afrikanskt språk kallat "Ku" som är så välgjort att det faktiskt skulle kunna användas. En bra och spännande thriller med bra skådespelare. Även då det tar väldigt lång tid innan något spännande händer så är den aldrig riktigt tråkig.