3.6

Tolv fördömda män

En amerikansk major får i uppdrag att träna ett dussin straffångar för ett uppdrag under andra världskriget. Lyckas man genomföra operationen benådas fångarna.

Originaltitel The Dirty Dozen
Regissör Robert Aldrich
Manus Nunnally Johnson, Lukas Heller
Genre Drama, Action, Krig, 60-tal
Skådespelare Lee Marvin, John Cassavetes, Charles Bronson, Telly Savalas, Donald Sutherland, Ernest Borgnine, Clint Walker, Richard Jaeckel, Ralph Meeker, Jim Brown, Trini Lopéz, George Kennedy, Robert Ryan, Robert Webber, Tom Busby, Ben Carruthers, Stuart Cooper

Zebulonm
2021-07-27
Håller än...
Tonti
2020-03-30
Lite samma typ av problematiska matinéversion av kriget som i Den stora flykten, trodde den skulle vara mer rakt på sak med Aldrich i registolen. Med det sagt är skådisar som John Cassavetes och Ernest Borgnine charmiga, och när de väl ska genomföra sitt uppdrag slutar allt oväntat mörkt.
RustyFilm
2016-12-08
Hjältar, amerikansk hurtfrisk machohumor enligt ett nästan helt utdött koncept. Rullen är från -67. Den är mycket sevärd, verkar som man lyckats få med dåtidens alla macho tokar.
purskatuja
2016-02-25
Mycket länge sen jag såg den, men jag minns den som underhållande hela vägen. Lång är den ju, aningen seg på mitten men håller nivån. Gillar Charles Bronson!
Björkman
2015-11-23
Om kvalitén varit lika hög filmen igenom hade det blivit en solklar fyra. Dessvärre blir känslan att efter en två timmar lång uppbyggnad (med ett möjligen lite för segt parti i mitten) så blir det en form av antiklimax där man hastar ihop det hela och inte knyter ihop säcken tillräckligt spänningsfyllt (trots en del action) och djupt . Bra rollista och finfina skådespelarprestationer, inte minst från Lee Marvin, och det tar emot en del att inte känna att det ändå räcker till en fyra som helhet. Mycket stark trea.
dudson
2015-10-10
Kult krigis utav den gamla generationen med många kända namn. Dock inte alltför pang pangig.
damndeal
2015-03-24
Kult
2014-11-25
Om du har en pappa som är över 60 år och snackar film med honom så kommer du få höra honom prisa "12 fördömda män". Även om han tittar ytterst lite på film så har han sett denna och älskar den. Äntligen förstår jag varför för detta är häftigt med stenhårda skådisar i stenhårda roller och massor av underhållning. En riktig klassiker!
Gigi1943
2014-03-01
Äntligen en FYRA (jag har sett alldeles för många dåliga och halvbra filmer senaste tiden - bortsett från min femma för Elina som om jag inte fanns - som jag njöt av för nån vecka sen). Den här var ju bra på alla sätt, ovanlig handling, superbra skådisar, intressant och spännande. Riktigt läskigt när de går in i slottet med naziuniformer, oj oj så läskigt! Den här vill jag se om, synd att jag såg den direkt och inte bandade, men den kommer nog igen!
tredje
2013-06-17
Småtrevlig klassisk krigsfilm utan en massa överdrivna effekter. kvalar in under "örnnästet" och "kanonerna på navarone". Men på samma plats som "kellys hjältar"