3.3

Tombstone

Staden heter Tombstone. Den legendariske lagmannen Wyatt Earp och hans bröder kommer dit för att dra sig tillbaka. Men staden är högkvarter för Amerikas första organiserade brottslingar, ledda av N H Clanton. Konflikten är ett faktum.

Originaltitel Tombstone
Regissör George P Cosmatos
Manus Kevin Jarre
Genre Drama, Action, Romantik, Western, 90-tal
Skådespelare Kurt Russell, Val Kilmer, Sam Elliott, Bill Paxton, Powers Boothe, Michael Biehn, Charlton Heston, Jason Priestley, Jon Tenney, Stephen Lang, Thomas Haden Church, Dana Delany, Paula Malcomson, Dana Wheeler-Nicholson, Joanna Pacula, Billy Bob Thornton, Michael Rooker, Tomas Arana, Paul Ben-Victor, Billy Zane, Terry O'Quinn

2024-01-24
Helt okej 90- tals Western.
Starkbröl
2022-02-02
Kanske lite historiskt tveksam då och då men grabbarna pangar på bra och det är en välgjord film överlag. Många duktiga skådisar som gör bra ifrån sig, speciellt Val Kilmer som jag inte ens gillar men jäklar vad han kan vara bra när han vill.
Andreas_
2017-07-30
Väldigt bra western, en av dom bästa jag sett genom livet faktiskt och med många bra skådespelare, många som idag är större som man känner igen i mindre roller men i dom större rollerna har vi Kurt Russell, Sam Elliott, Bill Paxton som bröderna Earp och sen så klart Val Kilmer som Wyatts vän Doc Holliday och vilken roll han gör, detta är nog utan tvekan Kilmers bästa roll i hans karriär, hans porträtt av Doc Holliday är helt fantastiskt bra. I skurkrollerna ser vi även där några större namn, men framförallt Powers Boothe och Michael Biehn. Det ryktas även om att det faktiskt är Kurt Russell som regisserade filmen även om det George P Cosmatos som står som regissör, så hur det ligger till, låter jag vara osagt men vem av dom som än gjorde filmen, har lyckats väldigt bra, mycket bra modern västern som rekommenderas starkt, lagom lång, bra action och mycket bra skådespeleri som sagt även om storyn är lite överdriven och inte riktigt lika mycket pang pang som det verkligen var i verkligheten, så är detta ändå väldigt bra. En stark 4:a blir betyget.
deswhip
2016-08-12
Många starka, coola och hårda karaktärer.
Spook
2015-12-02
sjukt många stora namn!!!
Mat1az
2015-03-09
Val Kilmer själ hela showen i den här snygga och fartfyllda moderna western.
2014-10-26
Duellen vid OK Corall. Här möter vi bland annat Wyatt Earp men min favorit i denna filmen är Val Kilmers rolltolkning av Doc Holliday. Det är en skam att Val Kilmer sällan är så bra som här i sina filmer. Sevärd!
rebelscum
2014-08-06
Doc Holiday vinner filmen. Även om den är ganska töntig emellanåt så är den tämligen underhållande.
Lotso
2014-07-12
I sin helhet gillade jag denna filmen en hel del och den påminde lite om filmen Unforgiven som bara kom ut ett år tidigare. En bra och simpel handling dock lite förutsägbar med starka och välskrivna karaktärer med fenomenalt skådespel gör detta till en av de bättre western filmerna där ute. Vad som började med ett vanligt bråk slutade med hämnd.
JouCalle
2014-06-05
MUSTASCHER! Denna filmen förutsätter att man vet vem Wyatt Earp är då den hoppar in mitt i hans historia. Val Kilmer är filmens höjdpunkt. Visa skjutscener är coola, annars är filmen otydlig och jag gillar inte karaktärerna speciellt mycket.