1.8

Tomtar och troll

I "Tomtar & Troll" får vi bekanta oss med tonårstomten Junior och hans far chefstomten Jalle. När de ska hjälpas åt att dela ut djurens matransoner inför vintern upptäcker de till sin fasa att maten är stulen från deras hemliga förråd. Bakom stölden ligger de bråkande trollbröderna Face och Slim som verkställt sin elake far Fassas plan. Junior och hans bäste vän Sneaky ger sig iväg för att återerövra den välbehövliga maten. Det blir ett äventyr som tar dem längst in i den djupa trollgrottan.

Originaltitel Gnomes & Trolls: The Secret Chamber
Alternativ titel Tomtar & troll, Tomtar & troll: Den hemliga kammaren
Regissör Robert Rhodin
Manus Salvatore Cardoni
Genre Familjefilm, Animerad, 2000-tal
Skådespelare Sven Wollter (röst), Dogge Doggelito (röst), Lill Lindfors (röst), Johan Hallström (röst), Henrik Hjelt (röst), Hans Alfredson (röst)

Skapad 2019-12-14 av Bengt_a
En lika märklig som usel film, med konstiga karaktärer och utan något budskap. Överambitiös musik á la Hollywood, och man märkte att den siktade på den amerikanska marknaden, då den trots att...   Läs mer »

Zebulonm
2010-05-07
nä den här sög grävling.....
Hanna-Kari
2010-02-24
Dålig, på gränsen till usel.Det verkar som om fler än en figur i den här filmen smakat på svamparna i tomtefars förråd.
asasae
2009-12-27
Förvånande nog tyckte många här illa om filmen.... JAG tyckte den var söt och välgjord! Kul med de svenska kända rösterna som Sven Wollter och Henrik Hjelt. Den sistnämnde gjorde en väldigt bra karikatyr med hjälp av sin röst! Jag tyckte filmen var jättebra!
Tepesco
2009-11-13
Synd med ett så uselt manus på en annars vacker film.
Rixn
2009-04-11
Ville så gärna sätta en trea, men den är så slätstruken och intetsägande. Animerarna har gjort sitt jobb men inte utnyttjat mediet.
Hogman
2009-03-29
Ja, några poänger har den, annars en ganska standard barnfilm med tokiga figurer...somnade en stund mot slutet. Barnen sa inget speciellt, alltså en stabil tvåa.
pooptroop
2009-03-26