3.3

Tomten - en vintersaga

"Snön lyser vit på taken. Endast tomten är vaken". Filmatiseringen av den klassiska dikten Tomten av Viktor Rydberg.

Originaltitel Tomten
Regissör Gösta Roosling
Genre Familjefilm, Kortfilm, 40-tal
Skådespelare Hartwig Eriksen, Hilda Borgström

mammene
2019-01-01
Mycket stämningsfullt med diktläsning och vandring med en urgammal tomte som sköter om de sina och funderar på livets gåta.Vår röda tomtes föregångare, innan han fick i uppdrag att dela ut julklappar. En tid för eftertanke i denna klicktid.
StureStenhög
2018-12-31
Fin dikt, och en pittoresk filmatisering. Man får verkligen en genuin inblick i ett gammalt svunnet Sverige, och det liv som levdes där. Tomten själv ser dock ut som ett helvete, men det kanske de gör, jag har trots allt aldrig sett någon. Hursomhelst känns det här som en mer motiverad jultradition än det mesta annat som sänds varje år
2017-11-10
En gammal goding!
yrkeschaufföre
2016-12-25
Ett skönt avbrott i julaftonens hetsiga stress. (söt katt)
TheHorrorfan
2016-12-24
Sådär rutten som allt annat som producerades under den här perioden.
Ola_Schubert
2013-03-16
Filmatiserad dikt ifrån en annan tid. En svag trea i betyg.
yrkeschaufföre
2012-12-25
Lite som literal video, fast tvät om! Jag gillar dikten och följdakligen filmen. Allra bäst tyckte jag om katten.
Hypostas
2010-12-24
Mysig liten film.
Bruneholm
2009-12-28
Det enda som håller tilbaks mig från att ge den en femma är att Mormor läser dikten helt utan poetisk rytm. Annars helt underbar.
Scrite
2009-12-25