3.3

Tony Arzenta

Tony Arzenta, en lönnmördare som jobbar för maffian försöker dra sig ur och börja ett nytt liv, något som visar sig vara lättare sagt än gjort.

Originaltitel Tony Arzenta
Alternativ titel No Way Out
Regissör Duccio Tessari
Manus Ugo Liberatore, Franco Verucci, Roberto Gandus
Genre 70-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Alain Delon, Richard Conte, Anton Diffring, Carla Gravina, Marc Porel, Roger Hanin, Erika Blanc, Rosalba Neri, Loredana Nusciak, Stella Carnacina, Maria Pia Conte, Nicoletta Machiavelli
Filmnummer 20977

bryngel
2022-02-22
Håller överraskande bra även i dag.
2011-07-31
Hård crime med skoningslös Alain Delon. Roliga biljakter och över lag elak och skitig stämning i denna fransk-italienska rullen. Massa scener inspelade i Köpenhamn vilket gör den extra rolig. Ett guldkorn jag ej hört talas om tidigare och nu fick se på gammal finsk vhs tillsynes oklippt.
Andy_B
2006-04-13
bra...nothing more nothing less...
Czechflash
2006-02-01
Stundtals riktigt underhållande och även ganska komisk vid bl.a. biljakterna. Tuff och hänsynslös, snyggt foto, en bra Alain Delon i huvudrollen och en bortglömd liten pärla i genren.
NHL
2005-07-19
Hård italiensk-fransk crimefilm där Alain Delon spelar en iskall yrkesmördare som med hänsyn till sin familj vill "pensionera" sig från yrket. Hans arbetsgivare (maffian) går givetvis inte med på det och försöker att eliminera honom. När Arzentas familj av misstag råkar illa ut bestämmer sig Arzenta för att rensa upp bland sina gamla arbetsgivare. Det är typiskt tidigt 70-tal över det hela med lite sunkig musik, mode och ett välkänt tema. Men det positiva är att italienarna/fransmännen vid den här tidpunkten gjorde stenhårda eurocrime filmer (vem som helst kunde dö), den här är inget undantag. Biljakterna är välgjorda och rätt coolt gjorda. Plus också för att Arzentas karaktär är kompromisslös när han går omkring och mular folk. Brudarna behandlas som vanligt, d.v.s. är objekt/offer som alltid råkar illa ut (åker på stryk & blir dödade). Givetvis är det ingen "happy" Hollywood rulle vilket gör att den känns mer trovärdig. Lite kul kuriosa är att Arzenta under en av biljakterna i Köpenhamn prejar undan en annan bil där en svensk tjej sitter och svär på svenska. Gillar man Eurocrime då bör man definitivt se den här. Allt är inte bra men en svag 4:a är den värd.