3.4

Tony Takitani

Berättelsen om Tony Takitani, som alltid har varit något av en ensamvarg. Han träffar en dag en klädfixerad ung kvinna som får honom att fråga sig varför han alltid har velat leva för sig själv.

Originaltitel Tony Takitani
Regissör Jun Ichikawa
Manus Jun Ichikawa, Haruki Murakami
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Issei Ogata, Rie Miyazawa, Shinohara Takahumi, Hidetoshi Nishijima, Yumi Endo

Hindsight
2012-10-26
Vilket fantastiskt bild och storyberättande. Friskt vågat av regissören. Hade blivit en 4:a om den inte gått ner sig lite framåt slutet och tappat den fantastiskta tråd den följde de två första tredjedelarna. Upplevde iaf personligen storyn som oehört reflektiv. Allt akopanjerat av oscarsbelönade Ryuichi Sakamoto.

2011-10-08
Lågmäld, välgjord och vacker...jag är stort fan av Murakami och läser just nu Blind Willow, Sleeping Woman där denna novellen ingår. Betyget blir förnärvarande en svag till stabil 4a
matildalinnea
2011-07-27
Perfekt. Om man är lagd åt det hållet.
Lyma
2010-02-15
Tony Takitani er en liten juvel av en film- en melankolisk om ensomhet portrettert i et utrolig vakkert bildspråk.
Cloonie
2009-06-05
Jag tyckte att den hade ett segt tempo och att den bara var tråkig från början till slut.
saturday_sun
2008-10-21
Jag är stort fan av Haruki Murakami, men jag visste faktiskt inte att den här filmen var baserad på en berättelse av honom förrän jag läste det i eftertexterna. Men visst, den fångade känslan bra. Lågmält och vackert.
Cumlin
2008-02-17
Mycket fin film med ett bra och sammanhängande manus.
JaL
2008-01-11
Filmen fångar mycket av Haruki Murakami-känslan från hans böcker. Ett tips är att läsa några av dem! Tex Norwegian wood, Kafka på stranden eller Wind-up bird chronicle
finkelsmak
2007-01-07
borde nog se om nångång
Bandersnatch
2006-12-11
Mycket bra. Det känns som att läsa en bra novell att titta på den här. Ganska minimalistisk, och sånt är ju bra. Krävs nog att jag ser om den.