3.1

Top Gun

Maverick är en skicklig jaktpilot. Vid ett möte med fientligt flyg, får hans routekompis panik. Maverick lyckas med nästan inget bränsle kvar hjälpa honom tillbaka till hangarfartyget. Routekompisen begär efteråt avsked och Maverick får dennes plats på Top Gun - en skola för de allra bästa av amerikanska flottans jaktpiloter. Detta blir upptakten till ett spännande äventyr med kärlek, humor och häftiga flygscener som gått till historien.

Originaltitel Top Gun
Regissör Tony Scott
Manus Jim Cash, Jack Epps Jr
Genre Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Rick Rossovich, Barry Tubb, Tim Robbins, Meg Ryan, Whip Hubley, James Tolkan, Adrian Pasdar, Clarence Gilyard Jr

Nalleman
2018-06-26
Det som räddar denna film fylld av klyschor är musiken.
2017-10-14
klassiker
erc
2017-08-21
Som PR för USAs flygvapen är *Top gun* (1986) en utmärkt film med välgjort kamera- och ljudarbete. Det förekommer också stundtals skådespelarinsatser som inte är pinsamma, som i försöket att spegla vänskapsrelationen mellan Maverick och Goose, en relation som tyvärr aldrig riktigt fördjupas. Relationer och attityder är genomgående macho. I övrigt är den här filmen innehållslös. Värt att notera att filmen inte lämnar skolan förens de sista tjugo minutrarna. Frun till den avlidne andrepiloten ignoreras fullständigt med undantag för en lika kort som klyschig dialog. Slutakten känns tillagd bara för att höja den känslomässiga insatsen en aning. Men också här misslyckas filmen att gå utöver det klyschiga. Pengar och professionell expertis har uppenbarligen lagts på att få snyggt foto, medelmåttiga skådisar samt en sömlös och prålsjuk upplevelse.
Misslovemovie
2017-06-25
Helt ok filmunderhållning. Bra soundtrack.
Jaganatha
2017-05-24
Jippi! Det ska komma en uppföljare - Top Gun 2 - drygt 30 år efter originalfilmens succé. Som vi har väntat! Tom Cruise, ca 55 år gammal, ska visst återvända till sin roll som Maverick. Inte illa! Jag minns nästan bara att Top Gun innehöll en del hyfsat imponerande flygscener, resten var töntig och (ofrivilligt?) homoerotisk dialog och allmän tristess. Inte ens som värvningsfilm för flygvapnet skulle jag rekommendera den till någon. I så fall i nedklippt skick till en typ 2-3 minuter lång trailer.
yrkeschaufföre
2017-04-26
Jaha, det var inte så länge sen jag såg den sist, tyvärr är den ologisk och lite patriotisk men det är ju en klassiker så en svag trea ska den ha.
JohanHag
2017-01-23
Såg den först nu utan nostalgifilter. Extremt töntig och dåligt gjord film, utan nån handling egentligen.
yrkeschaufföre
2016-11-13
Jag tror att detta var en film jag gillade när det begav sig, sen har jag sänkt den och nu borde det vara dags igen men trean får vara kvar med hjälp av lite nostalgi. Snygg, bra soundtrack men väldigt simpel handling.
2016-10-16
Jag brukar inte gilla såna här filmer och det här är inget undantag. Tycker bara den är tråkig.
Sarakin76
2016-08-10
Manuset er egentlig ganske dårlig og mange stereotyper er det også. Men musikken, fly scenene og skuespillene gjør at det blir en -4.