3.1

Top Gun

Maverick är en skicklig jaktpilot. Vid ett möte med fientligt flyg, får hans routekompis panik. Maverick lyckas med nästan inget bränsle kvar hjälpa honom tillbaka till hangarfartyget. Routekompisen begär efteråt avsked och Maverick får dennes plats på Top Gun - en skola för de allra bästa av amerikanska flottans jaktpiloter. Detta blir upptakten till ett spännande äventyr med kärlek, humor och häftiga flygscener som gått till historien.

Originaltitel Top Gun
Regissör Tony Scott
Manus Jim Cash, Jack Epps Jr
Genre Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Rick Rossovich, Barry Tubb, Tim Robbins, Meg Ryan, Whip Hubley, James Tolkan, Adrian Pasdar, Clarence Gilyard Jr

dudson
2021-03-15
Krigs-propaganda Satan! Fast själva filmen kör det gamla vanliga. Hjälten är kaxig/ Får tjejen/ Polaren dör p,g,a honom då/ Sviket-självförtroende/ Byggas upp moralen till plikt & fosterland. Sen givet en äro-rikt comeback/ Alla byggstenar... finns här. Men själva filmen är som en tidskapsel från förr." visst filmen är verkligen sevärd med Cruise i sin prime" + alla schyssta bataljer i luften, och en smått ostig kärleks-storyn o den gudomliga sound-tracket Yammi//
2020-11-17
Ingen speciell film! Medelmåttig med tråkiga Tom Cruise...
svältaren
2020-09-26
Larvig handling, smöriga ballader, flaggviftande, dödstråkiga flygscener där man omöjligt kan förstå planens positioner (än mindre bry sig) och en odrägligt självgod Tom Cruise som spelar samma roll som Eddie Murphy i Snuten i Hollywood - han som skiter i alla regler men aldrig får sparken eftersom han är så himla begåvad. Till skillnad från exempelvis Karate Kid och Tillbaka till framtiden tycker jag inte att Top Gun alls förtjänar sin status som en av åttiotalets stora underhållningsfilmer.
pelikan
2020-08-04
Egentligen usel, men 14-åringen i mig får behålla 3:an.
Norpan0
2020-07-18
Jätteirriterande att man inte kan se när man betygsatte filmen. Minns inte när jag såg Top gun senast, men minst 15 år sedan, kanske 20. Jag ÄLSKADE filmen när den kom. Jag var 13. Nu när jag analyserar den: många närbilder. Mycket solnedgångsljus. Massa musik, som det var på 80-talet. Snyggt filmad och klippt. Typisk 80-talsfilm, men ändå inte SÅ daterad. Bra, om än klyschig ibland.
sodomiten
2020-07-11
Det här måste vara den tråkigaste "storfilmen" som någonsin gjorts. Man får inget begrepp om vad som händer uppe i luften och handlingen nere på marken är tramsigt. Tydligen ska det även komma en uppföljare. Varför det undrar jag..
Nalleman
2018-06-26
Det som räddar denna film fylld av klyschor är musiken.
erc
2017-08-21
Som PR för USAs flygvapen är *Top gun* (1986) en utmärkt film med välgjort kamera- och ljudarbete. Det förekommer också stundtals skådespelarinsatser som inte är pinsamma, som i försöket att spegla vänskapsrelationen mellan Maverick och Goose, en relation som tyvärr aldrig riktigt fördjupas. Relationer och attityder är genomgående macho. I övrigt är den här filmen innehållslös. Värt att notera att filmen inte lämnar skolan förens de sista tjugo minutrarna. Frun till den avlidne andrepiloten ignoreras fullständigt med undantag för en lika kort som klyschig dialog. Slutakten känns tillagd bara för att höja den känslomässiga insatsen en aning. Men också här misslyckas filmen att gå utöver det klyschiga. Pengar och professionell expertis har uppenbarligen lagts på att få snyggt foto, medelmåttiga skådisar samt en sömlös och prålsjuk upplevelse.
Misslovemovie
2017-06-25
Helt ok filmunderhållning. Bra soundtrack.
yrkeschaufföre
2017-04-26
Jaha, det var inte så länge sen jag såg den sist, tyvärr är den ologisk och lite patriotisk men det är ju en klassiker så en svag trea ska den ha.