3.5

Tora! Tora! Tora!

En film om japanernas attack på Pearl Harbour, berättad både ur ett japanskt och ett amerikanskt perspektiv.

Originaltitel Tora! Tora! Tora!
Alternativ titel Tora Tora Tora
Regissör Richard Fleischer, Kinji Fukasaku, Toshio Masuda
Manus Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Larry Forrester
Genre Drama, Krig, Action, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Jason Robards, Joseph Cotten, Martin Balsam, Sô Yamamura, Tatsuya Mihashi, James Whitmore, Eijirô Tôno, E G Marshall, Takahiro Tamura

2020-04-27
Av många väldigt kritiserad för att vara torr och tråkig och jag kan verkligen förstå den kritiken, men jag sugs in i det hela och tycker den här krigsskildringen av många kontorsarbetare som läser och skickar telegram känns trovärdig och lyckas suga in mig i dess värld. Sen när det brakar loss är det snyggt och imponerande gjort för sin tid. Trean är ganska stark men en fyra är det liksom aldrig ens nära.
Dutch
2018-07-12
Flera helt sjuka explosionsscener! Var nära att stuntmännen råkade riktigt illa ut i en scen har jag läst. Jag älskar ju att de byggde upp länge innan anfallet. Halva filmen gjordes av amerikanskt team och andra av japanskt team vilket med ger filmen en extrem trovärdighet. Respekt.
Astrojacob
2018-01-30
Bra med båda sidors aspekt men på tok för långa och många scener med utfyllnad. Trist med tanke på bra casting och historiska detaljer. Hyfsad krigs-Trea.
Mat1az
2017-01-17
Storslagen krigsfilm som bitvis känns som en rekonstruktion från en History Chanel dokumentär. På så sätt saknar den påtvingade intriger eller tramsiga kärleksscener, som i Bays version av det hela från 2001. Det här är en ren skildring av händelseförloppet fram till Japans attack mot Pearl Harbor den 7 december 1941, och det fyrverkeri som följde. Här snackar vi mäktiga explosioner. Om det ser ut som att stuntmännen springer för sina liv, så är det för att det också gör det - på riktigt alltså. De här pjäserna som användes var livsfarliga! Att ingen dog är ett under. Visst finns här en subtil släng av krigsglorifiering, men i det stora hela tyker jag att den på ett bras sätt uppvisar hur meningslöst krig är. Att humöret på några kostymklädda herrär får avgöra livsödet för tusentals människor.
Dream
2016-04-28
Detta är en film där klassiker stämpeln inte håller! Filmen går i ett fruktansvärt segt tempo! "I still med en mördar snigel" Innan själva attacken äger rum, visst det är realistiskt absolut. Men att sitta och kolla på något som tar sån tid blir man bara trött av i dagens värld, skulle tippa på att filmen riktar sig till den äldre generationen som växt upp med den. Är man yngre! Så finns det bättre krigs filmer att kolla på.
TimBuckley
2016-03-27
(rek 4a) Så sågs den då till sist " Tora! Tora! Tora! " Har velat se den hur länge som helst på självskrivet gott och lite ont - då förväntningarna ju blir därefter. Men filmen är absolut sevärd och bra från A-Ö. Intressant att ta del av hur filmen porträtterar japanernas arme. Fanatiker var ju många utav dem. Men hade de verkligen en Yoda-figur i bar överkropp i någon typ av trans som drömde ihop planen om Pearl Harbour? Haha, me thinks not. Hursomhaver. Intressant, välgjort och inte minst, med intermission! :) Stabil 3a.
LacombeLucien
2014-05-30
Helt okej.
Laasse
2013-09-01
Pearl Harbors antites sprungen från tanken att krigsfilmer ska göras objektiva, utan patetisk patriotisk propaganda och utan krigsglorifiering. (Nåja..)
Dutch
2013-03-26
Underbar krigsrulle med intermission.
Adoniram
2012-07-14
Efter att ha sett om den måste jag höja betyget. Den håller fortfarande. Konceptet med delat manus - regi etc ur japanskt och amerikanskt perspektiv är verkligen lyckat. Enda minus är den förskräckliga musiken. Och var verkligen amerikanerna så fruktansvärt klantiga?