2.4

Tordenskjold & Kold

Året är 1720. Kriget är slut och viceadmiral Tordenskjold vet plötsligt inte vad han ska göra med sitt liv. Ska han gifta sig och slå sig till ro? Kammartjänaren Kold övertalar honom att fara på friarstråt till Hannover. Resan blir en överdådig roadtrip genom Danmark och Tyskland och överallt måste han berätta om sitt hjältedåd: Slaget vid Dynekilen. Kvinnorna dånar och Tordenskjold erövrar dem en efter en. Han är tidens rockstjärna, men problemen tornar upp sig.

Originaltitel Tordenskjold & Kold
Alternativ titel Satisfaction 1720
Regissör Henrik Ruben Genz
Manus Erlend Loe
Genre Drama, 2010-tal, Komedi
Skådespelare Jakob Oftebro, Martin Buch, David Dencik, Björn Kjellman, Kenneth M Christensen, Natalie Madueño, Markus Gertken, Joel Spira, Marina Bouras, Ole Christoffer Ertvaag, Martin Greis, Julie Agnete Vang, Benjamin Kitter, Marie Hammer Boda, Yolette Thomas
Filmnummer 120615

HerrNenne
2019-11-02
Och upptäckte alltså den här filmen enbart för att jag satt och läste om Anfallet mot Marstrand och Anfallet mot Nya Älvsborg och inte kunde sluta sjunka ner i wikipedia-träsket, tills jag hittade ett stycke om den här filmen.
HerrNenne
2019-11-02
Riktigt rolig, grisig, respektlös film. Både rolig och historiskt intressant (nej, inte ur faktasynpunkt). En väldigt olycklig dikeskörning i andra halvan sätter tyvärr stopp för den roliga resa man hade, jag önskar de hade skippat den biten då det inte passar in alls.
KyLLo
2018-06-10
Ett sexistiskt kostymdrama.
Diclonius
2016-12-26
Kass Dansk kostymfilm, som mer påminde on censurerad porr. "Jag är trött på fucking Dynekilen", ja så pratade folk säkert på 1700-talet.