Tornet

Wardi är född och uppvuxen i flyktinglägret Bourj el Barajne i Libanon, där palestinska flyktingar levt i 70 år. Det som 1948 var ett litet envåningshus har med varje ny generation vuxit på höjden, precis som alla de andra husen i lägret. Genom Wardis ögon berättar filmen en historia om fördrivning och flykt, uppgivenhet och hoppfullhet och om hur livet ändå alltid fortsätter.

Originaltitel The Tower
Alternativ titel Tårnet, La Tour
Regissör Mats Grorud
Manus Mats Grorud
Genre Animerad, Drama, Äventyr, Krig, 2010-tal
Skådespelare Pauline Ziade (röst), Aïssa Maïga (röst), Darina Al Joundi (röst), Saïd Amadis (röst), Lina Soualem (röst), Bouraouïa Marzouk (röst), Raymond Hosni (röst), Omar Yami (röst), Slimane Dazi (röst)

KyLLo
2019-04-24
Ett krigsdrama som berättas med en kombination av dockanimation, 2D-animation och fotografier. Annorlunda, tänkvärd och fantastiska miljöer. Den är baserad på intervjuer med palestinska flyktingar i Libanon, så för att vara animerad känns den verklighetsnära.
mammene
2019-03-03
Inget för mig, helt enkelt för att jag inte gillar animerat. jag får ingen känsla alls för de här konstiga figurerna. Ville man få fram ett budskap så hade man nog tjänat på att använda riktiga skådespelare. Det kändes också väldigt enkelriktat för min smak.