2.8

Törst

Rut och Bertil kan inte få barn och det påverkar deras äktenskap negativt. På väg hem från en resa till Italien uttrycker de sin avsky för varandra.

Originaltitel Törst
Alternativ titel Thirst
Regissör Ingmar Bergman
Manus Herbert Grevenius, Birgit Tengroth
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Eva Henning, Birger Malmsten, Birgit Tengroth, Mimi Nelson, Hasse Ekman, Bengt Eklund, Sif Ruud, Calle Flygare, Naima Wifstrand

labi
2018-05-10
Som Rosselinis Rom-film fast sämre.
2018-03-26
Inte en av hans bästa i alla fall!!!
daniel77
2018-02-25
Splittrat och oengagerande.
2017-10-31
emilstjernholm
2017-04-29
Fotot och användandet av olika filmtekniker håller hög klass, dock är historien som sådan oengagerande och nästan samtliga spelar över. Lite rörig.
idd
2015-10-23
Bitvis briljant men helheten fallerar.
hestret
2014-10-27
Lite ledsamhet, lite kärlek som sig bör. Tror inte heller att den splittrade strukturen var gjord på ett helt optimalt vis, men den var ändå ganska intressant. Gillar att Bergman inte drar sig för att introducera massa sköna mindre karaktärer i dessa detours. Att filmen tar spjärn mot någon sorts fattig tyskhet/nutidshistoria tyckte jag inte gjorde så mycket. Men överlag är atmosfären och fotot med flera vackra kompositioner klart mer intressant än själva historien, som jag inte är supernöjd med. Skådespeleriet är ok. En solid film. 62/100
goeran
2013-04-02
Ingmar Bergmans Törst från 1949 är en rätt tråkig film; man inte påstå att man blir särskilt engagerad av de parallella historierna och de medverkande skådespelarna är inte precis på topp.
JimCarrey
2013-02-27
Mycket härligt bergmanskt hat. Snygg film. Fint med parallellerna mellan mänsklig förstörelse i stor och liten skala. 3+
KimEkberg
2012-09-24
oj jäkla snygg törsten alltså. otidsenligt nyanserat skildrande av kärleksrelationen. tät och cynisk på ett härligt sätt, många fina repliker.