BETYG
2.8
av 5
2.8
av 5
Törst
Rut och Bertil kan inte få barn och det påverkar deras äktenskap negativt. På väg hem från en resa till Italien uttrycker de sin avsky för varandra.
Originaltitel | Törst |
Alternativ titel | Thirst |
Regissör | Ingmar Bergman |
Manus | Herbert Grevenius, Birgit Tengroth |
Genre | Drama, 40-tal |
Skådespelare | Eva Henning, Birger Malmsten, Birgit Tengroth, Mimi Nelson, Hasse Ekman, Bengt Eklund, Sif Ruud, Calle Flygare, Naima Wifstrand |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 248 |
Filmnummer | 13885 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
"Det är för mycket naket i det här äktenskapet." Åh, det här är bra. Det Strindbergska könskriget i rappa dialoger, Fischers fantastiska foto, Eva Hennings övertygande skådespel. Problemet är att det vävs in alldeles för många teman i berättelsen, vilket inte kan rättfärdigas på den korta speltiden. Trean är väldigt stark.
Förmodligen Bergmans bästa 40-talsfilm. Oerhört snyggt plåtad av gode Fischer, fint skådespel och många bra sekvenser. Först verkar det hela ganska banalt och ointressant men ungefär halvvägs blir stämningen betydligt tätare och filmen bättre. Äh, blir en fyra ändå.
Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad över denna Bergmanrulle. Manuset, (som bygger på en novell), är en intressant studie i könens förhållande till varandra. Alltså tycker jag inte att filmbeskrivningen ger rättvisa åt den ganska komplexa intrigen som, tack och lov tvingar en att vara allert.. Olika förhållningsätt könen emellan tas upp: Allt ifrån en militär som skulle vara minst sagt politiskt inkorrekt idag till vellorstilen. Där finns också en tanke som fick spridning först 1968 då amerikanska lesbiskor uppfann radikalfeminismen. Vad gäller Bergmans regi så märks många tendenser till konstnärligt tänkande, även om viss tafflighet fortfarande letar sig in. Eva Henning är inte lika söt som i "flickan och hyacinter" men spelar hyffsat. En mycket svag fyra i betyg får det bli för denna film som både är ett tidsporträtt och något som pekar framåt.
Bra men lite väl rörigt... men "jag ska sätta plogen i er jungfruliga mark" blev en instant classic :)
Oväntat bra för att vara en tidig Bergman. Ett gott hantverk. Behandlar obehagliga ämnen men blir inte motbjudande som film.
Birgit Tengroths manus har en del Bergmankänsla över sig och passar väl in i hans tidiga produktion. Eva Henning gestaltar mycket bra en fd dansös i hysteriskt sinnestillstånd. Men berättelsen är egentligen inte så spännande eller intressant. Betyget får bli en svag 3;a, dvs 3-
Err....nej tack. Rörigt. Kasst skådespeleri.
LESBIANER!
Bergman utvecklades snabbt under slutet av 40-talet. Till skillnad från den närmast stissiga Fängelse, är vi här trygga när han tar oss ut på djupt vatten. Manuset är förstås en styrka. Och Eva Henning, som gör Rut till en karaktär man minns. Men det viktigaste är att Bergman nu definitivt tagit steget ur realismen och historien manifesteras med en hyperrealistiskt estetik som får konsekvenser ända in i replikskiftena.
snygg och barnligt dum .. lite kul med den lesbiska kärleken i mitten som blev bortcensurerad ..