2.8

Tough as Iron

Gang-cheol var en gång Busans tuffaste fighter, men lade nävarna på hyllan för att ta hand om hans sjuka mor. Däremot så tryter pengarna och han måste återigen gå tillbaka till onda vanor för att spara ihop pengar till hennes operation.

Originaltitel Kang chul i
Regissör Ahn Kwon-tae
Manus Ahn Kwon-tae
Genre 2010-tal, Action, Drama, Familjefilm
Skådespelare Kim Hae-sook, Kim Sung-oh, Song Young-chang, Yoo Ah-in, Kim Jung-tae, Lee Si-yeon, Shin Jung-keun, Jeong Yu-mi

RedScharlach
2014-08-17
Första scenen i filmen är lånad från Gilbert Grape och precis som där står huvudpersonen i kvalet mellan att ägna all sin tid åt en sjuk familjemedlem eller att leva själv. Om man dessutom tänker sig att Gilbert Grape senare hamnar i trassel med gangsters och blir tvungen att spöa skiten ur alla som står i vägen, ja då har du Tough as Iron. Det låter som en helt osannolik och tafflig blandning av genrer men med hjärtskärande bra skådespelarinsatser och ett omsorgsfullt invävt mörker som gradvis växer så funkar filmen häpnadsväckande bra. Säkerligen bl. a. för att såväl diskbänksrealismen som våldet är av det råa och brutala slaget som koreanerna gör så väl. Samtidigt är detta helt klart inte en film för alla. De som söker en våldsam gangsterfilm blir troligtvis uttråkade av första halvan medan de som vill ha ett starkt familjedrama förvisso blir förskräckta av andra halvan. Själv vacklar jag mellan en fyra och en femma.