3.4

Toute la mémoire du monde

Resnais analyserar metodiskt det franska nationalbiblioteket i Paris, berättar om hur allt som trycks i Frankrike kategoriseras, märks och förvaras i enorma magasin samt förundras över den enorma totala kunskapsmängd som finns lagrad här.

Originaltitel Toute la mémoire du monde
Regissör Alain Resnais
Manus Rémo Forlani
Genre 50-tal, Dokumentär, Kortfilm
Skådespelare Jacques Dumesnil (röst)
Filmnummer 31951

kakbakarn
2019-01-12
På alla sätt trevligt och njutbart, för bokälskare åtminstone. Väldigt snygg, stundtals upplysande och lagom filosofisk. Jag kommer säkert att se om denna! Stannar på stark trea tills vidare.
Hangaround
2013-12-11
Quel drama!
hestret
2013-08-04
Jag som verkligen gillar böcker och bibliotek tycker ju givetvis att det här är en mycket intressant grundidé. Resnais presenterar både ytligt snygga bilder och intressanta funderingar i den här dokumentären och det är bra för det mesta. För mig drog det dock inte tag i riktigt, vilket kanske beror på att musiken och berättandet känns lite överstiliserat. Men tack vara kameraarbetet som bara glider och smeker de vackra miljöerna på biblioteket så blir det ändå en stark stark trea.
foppa99
2010-06-30
musiken misslyckas med att göra den spännande.. men intressant e det
kennert
2010-06-20
Fotot är behållningen.
ninja
2009-03-03
Bokporr med sinnessjukt snyggt foto av Cloquet och en fin science fiction-stämning.
Tonti
2008-10-08
Fascinerande och snyggt.

2008-05-11
tur att ljudbilden bättrade sig ungefär halvvägs in. Förfärlig emellanåt. I övrigt en väldigt intressant historia. Kameraarbetet är, som niklas sa, väldigt snyggt.
Mats_Sve
2008-02-20
Hehe Chris and Magic Marker.
niklaseriksson
2007-01-06
Som vanligt när det kommer till Resnais är det ohyggligt snyggt kameraarbete, utöver detta är det intressant och mycket imponerande. En stark trea.