3.4

Towelhead

Om trettonåriga Jasiras sexuella uppvaknande i det tidiga nittiotalets USA. Medan landet förbereder sitt första krig mot Saddam Hussein, Gulfkriget, blir Jasiras mamma svartsjuk på det intresse pojkvännen visar dottern och hon skickas till sin libanesiske pappa i Texas. Jasira vantrivs med pappans strikta och motsägelsefulla regler och oförmögen att handskas med sin ensamhet och kropp söker hon uppmärksamhet på alla ställen hon kan, något den medelålders grannen Mr Vuoso utnyttjar.

Originaltitel Towelhead
Alternativ titel Nothing Is Private
Regissör Alan Ball
Manus Alan Ball
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Aaron Eckhart, Toni Collette, Maria Bello, Larry Cedar, Lorna Scott, Lynn Collins, Robert Baker, Alejandro Patino, Matt Letscher, Shari Headley, Chase Ellison, Summer Bishil, Peter Macdissi, Carrie Preston, Irina Voronina, Eugene Jones III

HerrNenne
2019-10-24
En hel del intressant, där jag framförallt imponeras av Summer Bishil förstås. Men det är också en hel del som är rätt påfrestande att se.
2016-08-02
Det här är riktigt bra! Väldigt bra story, intressanta karaktärer, skön humor och väldigt bra skådespelare!
tandersten
2015-01-28
Välspelad film.
Tatty
2014-03-02
Riktig bra, intressant och fantastisk film om en tjej. Sett den här många gånger utan att tröttna på filmen.
ziferN
2013-09-04
Fantastisk bra och vacker film som samtidigt känns otroligt jordnära och genuint äkta; på flera nivåer. Och det tar inte stopp där utan filmen var otroligt engagerande i mina ögon, så engagerande att filmen inte innehöll en enda död sekund utan jag älskade filmen rakt igenom från början till slut och det händer otroligt sällan för mig. Alan Ball levererar dessutom ännu en gång ett fantastiskt manus som är definitionen av välskrivet, som alltid. En stor bidragande orsak är storyn som jag tyckte var otroligt intressant och fascinerande, särskilt med en nyfiken tonåring på sex i centrum. Sen så är samtliga skådespelare i filmen helt suveräna, men mest speciellt Jasira som är helt fantastiskt bra i filmen och minst sagt trovärdig i varje scen. Jag älskade verkligen filmen, suverän regidebut av Alan Ball!
LuxLisbon2
2013-06-26
Bra om att va en trettonårig tjej som mognar tidigt, dels av sig själv, dels av yttre omständigheter.
VonDerStock
2013-02-16
Väldigt förenklat, förvrängt och överdrivet för att skapa drama och kontrovers. Men det händer ju iaf en del i filmen...
Elizadushkufan
2013-02-16
En medioker film, för dålig för att ge en 4:a men ändå för bra för att ge en 2:a...Filmen var något utdragen och lite långtråkig ibland. Men hon som spelade Jasira var duktig skådespelerska.
JimCarrey
2012-11-03
Jag störde mig på två karaktärer i den här filmen och det var Jasiras föräldrar. Jag tyckte de var lite tillspetsade och platta, dessutom spelades Jasiras pappa av en fruktansvärd skådespelare. Jag kan hålla med den som skrev att Jassira lyckades ha mycket äckel i sin omgivning - men jag tycker inte det är osannolikt med tanke på Jassiras karaktär - en tjej som "skyddas" och tystas av sina föräldrar i allt som har med sex att göra, hon får inga ramar och det är naturligt att den här typen av vuxna kan se det och utnyttja det. Det som i slutändan gör Towelhead till en riktigt bra film är att den lyckas ta parti för Jassira utan att demonisera någon av de andra karaktärerna(utom kanske lite hennes föräldrar). Tyckte det var riktigt kul med den här filmen
amandlig
2012-03-04
kontoversiellt tema, kulturkrockar, jordnära, härliga karaktärer. Gillar starkt!