2.9

Kattens spår

Curt Bridges ger sig ut för att spåra upp den panter som dödat hans boskap och hans äldre bror. Kvar i huset är hans familj som diskuterar sina problem.

Originaltitel Track of the Cat
Regissör William A Wellman
Manus A I Bezzerides
Genre 50-tal, Drama, Western
Skådespelare Robert Mitchum, Teresa Wright, Diana Lynn, Tab Hunter, Beulah Bondi, Philip Tonge, William Hopper

KimEkberg
2018-03-04
inget vidare. ganska sunkig och tafflig, och ger mig inte så mycket, rent existensiellt.
Tonti
2018-02-21
Detta lär ju vara en av de mer aparta filmerna i Hollywoods historia, en existentiell familjemelodram i vintrig westernmiljö med vidskepelse, magi, religion, syskonkonflikt, sexualitet, död, hysteri och panterns rytande. Vinden viner konstant på ljudspåret och färgerna är urblekta förutom några starka färginslag. Mitchum river sidorna av en diktsamling av Keats för att göra upp eld och gråter i en grotta, Tyvärr är det alltför ojämn ton för att bli något mästerverk och skådisarna är ganska konstiga, men ojämnheterna har också något fascinerande över sig.
Lillaprinsen
2014-01-30
Efter besvikelsen över att Subway in the Sky inte handlade om det jag hade hoppats var det fint att få det titeln utlovade. I övrigt är det en symboltung men inte -tyngd film där en död människa inte är en död individ men en död ideologi. På något vis en genrestudie men samtidigt alltför teatral för att kännas lyckad. Och trots många utmärkta vinklar och Mitchums röda jacka avtecknad mot vit snö så är Wellman (et al.) alldeles för fokuserad i de enskilda bilderna. Potentialen är något i hästväg, men i de avgörande besluten har filmen misslyckats.