3.5

Trädälskaren

De kommer från norra Sverige men lever nu 100 mil söderut. Precis som så många andra finner de inte ro i den stora staden utan längtar åter hemåt. Men det är inte bara en återvisit utan de bestämmer sig för att bygga platsen, en trädstuga belägen 14 meter över en vacker älvdal. Under den sommar då trädstugan byggs blir det också mer och mer medvetna om Trädets roll i teologi, filosofi och mytologi. Författare, filosofer, biologer, psykologer, teologer och andra kunskapare blir involverade i stugbygget. Men responsen från de gamla vänner som bott kvar på orten är inte lika god, de har svårt att förstå varför någon vill komma tillbaka till landsbygden.

Originaltitel Trädälskaren
Alternativ titel The Tree Lover
Regissör Jonas Selberg Augustsén
Manus Jonas Selberg Augustsén
Genre Dokumentär, 2000-tal

Skapad 2019-11-04 av pooptroop
Alla som någonsin flyttat långt bort från sin hemstad känner då och då en viss saknad. En känsla av att man inte riktigt är ”hemma”, men de flesta brukar bara skaka av sig känslan och forts...   Läs mer »

Tonti
2019-07-14
Det här var ju mer regissörens rätta element. Fin film som stimulerar till allehanda reflektioner.
KimEkberg
2019-07-03
roligt tidsperspektiv att det faktiskt har hänt nåt på tio år. En film som inte skulle göras idag, på gott och ont.
mooki
2009-11-27
Idéen är strålande och filmandet gripande. Men det blir lite väl mycket pojkromantik för min del.
tvamvarg
2009-08-04
Tycker fotot/bildkompositionerna var fina, sköna miljöer förstås. Historien, tja. Men skön stämning ändå.
maxarony
2009-06-30
En dokumentär om en dokumentär om hur det är att bygga en stuga i ett träd.
sona
2009-06-15
Jag är ju så svag för sånt här...får hålla mig för att inte sätta en femma.
mammene
2009-06-15
En trevlig och filosofisk dokumentär med underbara naturbilder, helt i min smak. Allt kändes så naturligt och fritt. Så härligt att se Jonas med sin mormor, vilken kärlek!
marcus86
2009-06-14
shit..nu fick man ju suget på att åka hem till dalarna å bara sticka ut i skogen och bara finnas till
FilmSimon
2009-06-14
väldigt skön ide och med en skön huvudidesnubbe men för mig va det bara för dåligt foto/regisserat för att den ska kunna få en 4a :/ se den om du har tid över däremot, den kommer få dig att må bra.
Hugas
2009-06-14
charmig i all dess enkelhet.