3.5

Traffic

Narkotikan flödar in i USA via den mexikanska gränsen. Trots att gränspolisen jobbar hårt är frestelserna stora och korrupta poliser finns det gott om. Domaren Robert Wakefield, väljer att ta upp kampen mot knarkhandeln och skickar med presidentens välsignelse specialtränade FBI-agenter till gränsen.

Originaltitel Traffic
Regissör Steven Soderbergh
Manus Stephen Gaghan
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Michael Douglas, Dennis Quaid, Luis Guzmán, Catherine Zeta-Jones, Don Cheadle, Albert Finney, Steven Bauer, Miguel Ferrer, Amy Irving, James Brolin, Topher Grace, Benicio Del Toro, Clifton Collins Jr, Tomas Milian, Erika Christensen, Jacob Vargas

Skapad 2019-11-10 av AddeColciago
Jag gillar ju filmer med svårmod och när det handlar om droger finns det stor potential till mäktiga draman med förmåga att slå andan ur en. Det försöker Steven Soderbergh med genom att fokuse...   Läs mer »

RustyFilm
2017-01-10
15 år har gått sen jag såg det här senast, så det var dags att se om. Filmen står sig, betygsättningen blir densamma nu som då (även knarkhandeln är väl antagligen den samma). Det är ett spännande drama om knarkhandeln mellan Mexico - USA. Filmen är komplex man måste hänga på med full uppmärksamhet för att inte tappa nån av de många trådarna filmen är uppbyggd av. Steven Soderbergh (regi) använder sig mycket av handhållen kamera och jockar med gryn och färg filter detta för (vad jag förstår) försöka få en dokumentär känsla (detta gillas inte av mig). Men filmen är ändå bra, den är skickligt (bortsett från jockandet) genomförd. Bra.
vladi
2016-11-10
Trög. Och vad är grejen med allt det gula eller extremt blåa? Förstör allt.
Guldbuddah
2015-03-02
Grymt! Riktigt många välkända skådespelare. Rätt komplex rulle med många trådar att hålla reda på, men som ändå vävs in till en helhet på slutet. Rätt vågat med de olika filtren, men jag gillar det! Kul att man vågar ta ut svängarna lite.
Gigi1943
2015-02-06
Jag tyckte den var rörig.
StureStenhög
2014-12-03
Den här filmens försök till helhetsperspektiv är både dess styrka och svaghet. Det är högst uppskattat att man belyser frågan från flera olika håll och visar upp en komplex bild. Men samtidigt blir det många karaktärer och många trådar, och allt kan inte utvecklas så mycket som hade varit önskvärt. Man kommer t.ex. aldrig riktigt nära nån av karaktärerna. Jag förstår ju dock också att det aldrig riktigt var tanken, så visst är det en bra film det här. Mest av allt uppskattar jag nog att man aldrig faller in i enkla lösningar, och trots ett något tillrättalagt slut, så är det en ganska hopplös bild man målar upp. Det finns en viss ärlighet i det
mammene
2014-12-01
En bra genomförd film med många bra skådespelare och jag tycker att man lyckas fånga andan i de två världarna, som också färgerna hjälpte till med, som jag tyckte gjorde sig bra även om jag till en början undrade om det var något fel på bilden. Ett komplext ämne milt sagt med många bottnar, visade på att det finns olika sätt att se på saken, stort eller litet. En film att fundera över, så trean är stark.
2014-10-30
Mycket stark skildring av världens krig mot narkotikan och konsekvenserna därav, både hos missbrukare, polis och allmänhet. Fantastiska rollprestationer av framför allt Benicio Del Toro, som lyfter filmen av egen hand. En film som kunde ha blivit en enda blodig uppgörelse försöker i stället förmedla en tankeställare. Krig mot drogerna är krig mot människor. En dag kanske ditt eget barn. 4+
Qhunden
2014-09-21
Helt okej, men ingenting utanför lådan. Standard knarkfilm med allt vad det innebär, lite för lång är den också. Fattar inte hur man tänkte med filtren, extremt fult.
ClintanTheKing
2014-04-27
Bra skildring av drogtrafiken och smutsigheten kring det hela. Michael Douglas har man sett i mer utmärkande roller. Det är istället Del Toro och Cheadle bl. a som övertygar mest i mycket välspelade roller som lyfter filmen en nivå till. Jag vill också ge plus till Erika Christensen som spelar mycket bra. Traffic har många vassare filmer över sig under denna kategorin men det hindrar den inte från att vara värd att slå en koll på.
Canaletes
2014-03-07
Jag är rätt tom efter den här filmen. Vad egentligen hände liksom? Den är fruktansvärt seg och det känns som att man aldrig kommer någon vart! Man blir förvirrad över vem är vad och vem. Den här filmen var säkert mycket bättre år 2000 men nu 14 år senare så är det här temat redan urvattnat som fan då man sett flera dokumentärer, serier och liknande filmer som handlar om droger. Så det är inget nytt man ser. precis som många andra toppfilmer från 90-talet. Fotot, rätt störande med ett okej soundtrack som spelas i bakgrunden då och då. Bra skådespel, gillade speciellt Benicio Del Toros och dom andra spansktalande. Lite oväntad slut. 4.2/10.