2.5

Träffpunkt Genève

En framgångsrik affärsman får plötsligt ärva 4,5 miljarder dollar. Pengar som nazisterna gömt undan till kommande generationer. Allt han behöver göra är att samla övriga arvtagare, alla barn till högt uppsatta nazister, och skriva under ett dokument så är pengarna tillgängliga i Schweiz. Men så stora summor lockar fram onda skuggor ur det förflutna. Efter Robert Ludlums bok "The Holcroft Covenant"

Originaltitel The Holcroft Covenant
Regissör John Frankenheimer
Manus John Hopkins (I), Edward Anhalt, George Axelrod
Genre Action, Kriminalare, Romantik, Thriller, 80-tal
Skådespelare Michael Caine, Anthony Andrews, Victoria Tennant, Lilli Palmer, Mario Adorf, Michael Lonsdale, Carl Rigg

Bomkia
2017-06-23
Caine är riktigt underhållande som förvirrad amerikan i invecklad nazist-historia. En sån där film som inte görs nuförtiden, allting är lite på halvfart. 3-
Galivan
2017-02-27
Började med pratig inledning, kändes okej som uppbyggnad, men fortsatte i samma pratiga stil fast sämre, Caines lättsamma överspel skapar känsla av barnfilm. Lite åt Roger Moore i Bond fast 5 gånger sämre. För varje gång de säger nåt i stil med "your life is in danger" sjunker den redan obefintliga spänningsnivån. Kvalitén tycks allmänt sjunka stadigt. Det är som om filmen utmanar en att stänga av den, vilket jag hade gjort i normala fall. Andra halvan innehåller en av de tråkigaste scener jag nånsin sett. Borde vara olagligt att se så här dålig film.
AsianDawn
2016-08-20
Stundom förvirrande torftig, men även rätt charmig.
2014-12-14
Intressant historia baserad på Robert Ludlums bok med en Michael Caine i bra form. Här finns spänning och stämning men jag gillar inte tempot som jag tycker känns lite omodernt långsamt. Det känns även som filmen förlorat lite lyskraft genom åren som har gått. En helt OK film dock.
2013-06-21
Jag skiter i litterära förlagor då jag ändå inte läst dem. Som film är det välregisserat, men det fanns ett stort behov av mer spänning och nån action i den här i grunden mycket bra storyn. Caine är helt okej även om hans säkert ofrivilligt komiska ådra inte alltid passar in här. Men jag gillar hans torra engelska humor.
Devils_Arcade
2012-11-26
Jag stängde halvvägs in i filmen.....men Michael Caine är bra! alltid nåt..
carnevil
2011-09-26
Helt hjärndöd och kass.
eltobbo
2010-12-05
Förbluffande usel med endimensionella karaktärer, tafflig dialog och en story med så gigantiska logiska luckor att man kan köra en invasionsflotta igenom dem. "Kärleksscenen" mellan Caine och Tennant är bland det pinsammaste jag sett.
Philips
2010-06-27
Jag föredrar film framför böcker, men jag måste medge att boken var bättre. Synd att ekonomin inte tillät en bättre film, förutsättningarna fanns - dvs. ett mycket bra manus samt Michael Caine. Filmen får en trea men boken en femma.
Schaufel
2007-08-08
Boken var på de flesta plan bättre och jag gillar inte alls hur de hanterat familjen Tiebolt i den här versionen. Men Frankenheimer är en kompetent regissör och helt värdelöst är det inte. Slutet är fantastiskt bra.