3.2

Trafic

Mr. Hulot är en bilkonstruktör som konstruerat den fantastiska campingbilen Altra. Det är en film om bilar, en drift med människans kärlek till bilarna, en satir mot bilsamhället. Men det är inte handlingen i sig som är viktig utan alla biepisoder vid sidan av den ledande historien.

Originaltitel Trafic
Regissör Jacques Tati
Manus Bert Haanstra, Jacques Lagrange, Jacques Tati
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Marcel Fraval, Maria Kimperley, Jacques Tati, Honoré Bostel, François Maisongrosses, Tony Knepper

Skapad 2019-11-09 av Gabriel
Att uppskatta Jacques Tatis filmer kräver tålamod, en förkärlek till små detaljer och en inte alldeles obetydlig känsla av utanförskap. Monsieur Hulot är den ständigt lika förvirrade men nyf...   Läs mer »

Dream
2023-03-22
Humorn har inte åldrats väl här, passar endast för dem som växte upp med Jacques Tati.
KyLLo
2022-07-10
Scenografi, rekvisita och estetik är riktigt bra. De matta färgerna är lite trollbindande som fasadfärgerna i Stockholm. Gillar tidsandan också. Stundtals kan jag se försök till intressanta originella scener och skruvad humor i paritet med bättre stunder i svenska humorklassiker som Sällskapsresan, Vi hade i alla fall tur med vädret och satiren i Miss and Mrs Sweden, men tyvärr är det intressanta för korthugget och inte genomarbetat. Det är annars något som passar in i den här utställningsmiljön med många stela, dryga och monotona människor. När det istället blir för övertydligt och rumphugget är det mer som clowneri. Stark tvåa.
Albion
2022-07-01
Man känner ju igen formatet vid det här laget och det här är väl inte sämre än någon annan av Hulot-filmerna. Inte bättre heller för den delen även om det var trevligt att få se många av de gamla bilmodellerna när dom var nya så att säga. Mr Hulot som karaktär känns helt överskattad i denna film. Betyget blir en svag 3;a, 3-
Starkbröl
2022-05-27
Ska inte en komedi vara rolig? Bäst är när de ska demonstrera campingbilen för polisen. Annars mest misslyckad buskis. Fin gul Siata Spring.
myslas
2020-03-30
Någon ny Playtime är det inte även om det finns scener som nästan når upp till dess briljans. Har lite för långa perioder då det inte händer särskilt mycket för att nå ett högre betyg.
andybrando
2016-10-03
En till att börja med rolig film som efter en stund tyvärr kör fast i meningslösa utvikningar. Ljuspunkterna drunknar i allmän letargi.
Dele
2016-02-24
"Trafic" har sina poänger, men är den sämsta av de fyra filmerna med Mr. Hulot, vars karaktär här t.o.m. känns lite malplacerad. Tatis speciella filmspråk, intressanta iakttagelser och genomtänkta detaljer finns här, men blixtrar bara till emellanåt. Inte heller känns "Trafic" lika jämn, personlig och av samma tyngd som "Min Onkel" eller "Playtime", som jag tycker är de bästa av hans filmer.
2015-01-19
Rent humormässigt så var denna film ett litet uppsving i jämförelse med Tatis tidigare "Min Onkel" och "Playtime" men samtidigt är det alldeles för lite komik ändå. För mig som har körkort och råkat ut för det mesta i trafiken så finns här också igenkänningsmoment som fick mig att le. 2+
goeran
2014-03-18
Jacques Tatis Trafic från 1971 är rätt underhållande åtminstone delar av tiden men det är nog lite förmätet att utnämna filmen till ett mästerverk inom komedigenren.
applesgonewild
2014-02-14
altra'n var briljant, men annars gillar jag inte bilar.