2.2

Träfracken

Vivi Sander är en attraktiv kvinna som lever i hårt tempo. Ur stånd att betala sina spelskulder uppsöker hon sin syster Astrid på fädernegården i syfte att framtvinga försä- ljning och skifte. Fadern, som är sjuk, bor kvar på gården. Astrid motsätter sig att han skulle placeras på ett hem och Vivi lämnar dem i vredesmod utan att ha kunnat genomdriva sina vilja. På vägen råkar hon ut för en olycka.

Originaltitel Träfracken
Regissör Lars-Magnus Lindgren
Manus Lars-Magnus Lindgren
Genre 60-tal, Thriller
Skådespelare Gunnar Björnstrand, Elsa Prawitz, Catrin Westerlund, Ulla Sjöblom, Heinz Hopf, Margaretha Krook, Essy Persson, Allan Edwall, Åke Fridell, Gösta Prüzelius, Hjördis Petterson, Bert-Åke Varg, Elsa Textorius, Peter Lindgren, Björn Berglund, Christina Carlwind

Hitthatcity
2018-12-22
Behållningen är spottingen av gamla fina namn som Åke Fridell, Catrin Westerlund, Margareta Krook, Ulla Sjöblom, Rederiet-Gösta, Allan Edwall, Heinz Hopf, Gunnar Björnstrand med flera och mera i snöslasken, samt den Nintendoliknande orgelmusiken. Men aldrig har väl så mycken talang slösats bort och sänkts i mull.
2017-11-22
Väldigt stollpig och knepig film med skum musik och speciell handling. Dom sadistiska inslagen är uppfrächande. Samt Gunnar Björstrand. Vilken gudomlig skådespelare! Annars riktigt torrt.
husberg
2016-01-10
Likkistechocker & kadaverspekulation! Sadomasochistisk sexualitet i dödens medicinalskugga. Svenska sjukhuskorridorer & tryckt stämning.
Dele
2012-07-03
En till del ganska kufisk och lätt-spekulativ historia som irrar omkring utan att hitta ngt engagerande spår..
HerrArne
2012-05-18
Den svarta humorn och det fina svartvita fotot av Tony Forsberg tillhör filmens styrkor tillsammans med Allan Edwall i en skruvad roll. Svag trea.
rebellsten
2011-08-31
Jag kommer nog aldrig riktigt att orka se klart den, men Edwall är fantastisk i det jag har sett. Som vanligt.... Så titta på den, för att se honom!
c0ma
2011-08-05
Instämmer fullständigt med Ondskapt...
Ondskapt
2011-08-05
Egentligen en etta, men orgelmusiken är så galen och filmen är så fruktansvärt underlig att man måste beundra den på något stört vis.
CHARITY
2010-04-18
Mycket, mycket tråkig, men roligt att se Catrin Westerlund & Ulla Sjöblom.
schramm
2010-02-18
Jag skulle inte kunna återberätta filmen ens om mitt liv hängde på det. Handlade den ens om något? Varför är det så många kända namn bland skådisarna? Varför gjordes ens filmen?