2.6

Tragedi på en lantkyrkogård

Det är julafton och prästgårdens dignande julaftonsbord står färdigt för kyrkoherden och hans gäster, Puck och Einar Bure och professor Ekstedt. Då knackar det på dörren. Den blonda och sköna Barbara Sandell meddelar att hennes man är försvunnen. Han hittas mördad i sin egen lanthandel och plötsligt är prästgården och byn fylld av poliser, fotografer och rättsmedicinska experter med Christer Wijk i spetsen. Skvaller river upp gamla sår medan mystiken tätnar kring de begångna brotten. Det blir en julhelg som den fridfulla byn sent ska glömma.

Originaltitel Tragedi på en lantkyrkogård
Regissör Christian Eklöw, Christopher Panov
Manus Alex Haridi
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Tuva Novotny, Ola Rapace, Linus Wahlgren, Katia Winter, Jacob Ericksson, Reuben Sallmander, Sissela Kyle, Natalie Minnevik, Emil Almén, Johan H:son Kjellgren, Sofia Bach, Ella Fogelström, Anastasios Soulis, Liv Mjönes, Susanne Thorson

2021-07-22
Sämre än sämst...
dudson
2021-03-21
Denna är riktigt bra/spännande! Då allt utspelas på vintern i en creepy herrgård det mesta på kvällen/natten. Rapace som snokande detektiv i hatt och med sned-seglar blick går alltid hem. Synd att dom alltid slänger in för många.. kända ansikten. Tänkte då spec frisör-salong episoden. Haaahaa smått pinsamt när tillåmed Sulocki var mitt i smeten. Sen irriterande Pucks konstanta fucking smygande 99,5% varje scen hon är med i/ Störde mig oxå på Wahlgrens enormt dåliga skådespelar insats i denna. Sen att karln fan beter sig som ett ärke svin i sin relation gentemot Puck. Nåväl snäll 3a.
Nalleman
2018-08-18
Jag är så trött på fjanten Einar Bure och på tönten Christer Wijk. Sannolikt för Linus Wahlgren och Ola Rapace som inte alls passar för dessa roller. F.ö. är tempot och dialogen seg som sirap precis som i hela denna filmserie.
2018-01-28
Svartsjuketramset med Puck drar ner filmen något enormt. Genom hela filmserien tycker jag det är lite tråkigt att Pucks personlighet inte kommer fram mer och fokuset på dom här delarna känns otroligt irriterande, dåligt spelade och dåligt skrivna. Novotny försöker men dialogen är för svag och Wahlgren är ett par klasser för liten för att ge någon trovärdighet och känsla. Svagast i serien pga det.
Murvel48
2017-06-29
En seg och sällsynt trivial story och som vanligt ljuger alla som hästar travar, trots att de är oskyldiga. Sämst i hela serien.
Gigi1943
2014-12-31
Tyvärr lika tråkig som de andra, suck, och jag som älskade Maria Lang när jag var tonåring! Skådisarna får dock godkänr.
swampblues
2014-12-03
Jag tycker det bästa med den här serien är relationerna. I den här delen är Tuva Novutny riktigt bra.
Djason
2014-12-01
Ganska seg historia där man nu börjar tröttna en del på dessa filmer, det som var bra förut med 50 talsmiljöerna känns här mer som museum, tänker då framför allt på lanthandeln. Kul med Katia Winter dock som även har en del roller utomlands och Sissela Kyle som alltid är bra.
2014-10-21
Sista filmen i nyfilmatiseringarna av Maria Langs pusseldeckare når inte upp till de två första i serien(som är mest sevärda) men detta är ett litet lyft från de tre senaste historierna. Det är dock inte huvudhistorien med mordet som lyfter denna film utan istället relationerna mellan de återkommande karaktärerna i filmserien. Gör de fler filmer i denna filmserien så kommer jag dock utan svårigheter att avstå från att ta del av dem. 3-
Hypostas
2014-10-07
Mysig juldeckare. Svag trea.