3.2

Train to Busan

Medan ett zombievirus bryter ut i Sydkorea, kämpar några passagerare för sin överlevnad på tåget från Seoul till Busan.

Originaltitel Busanhaeng
Regissör Yeon Sang-ho
Manus Yeon Sang-ho
Genre 2010-tal, Action, Skräck, Thriller
Skådespelare Gong Yoo, Jeong Yu-mi, Ma Dong-seok, Kim Soo-ahn, Kim Eui-sung, Choi Woo-sik, Ahn So-hee, Jang Hyuk-jin, Shim Eun-kyung, Kim Jae-rok, Choi Gwi-hwa, Jeong Seok-yong, Ye Soo-jung

2018-12-08
Imponerande intensitet. Några fräcka fiffigheter, annars är det mest mall 1A. Men intensitet och spänning är långt ifrån någon bristvara. Mycket bra popcorn-rulle. (10/15)
Makta
2018-11-10
Bättre än många andra zombiefilmer men inte någon favorit.
Zebulonm
2018-10-18
Inte min typ av film.
paninaro
2018-07-06
En gillar ju filmer som utspelar sig på tåg, och att ta zombiegenren med på tåget är både kreativt och klart intressant. Man lyckas skapa en tät och klaustrofobisk stämning, med precis lagom portionerade andningshål. Tyvärr så är persongalleriet inte mindre än skrattretande och det är ovanpå det dessutom melodramatiskt så det förslår. Känslan efteråt är således att man delvis kastat bort en riktigt bra idé, men själva resan är ändå så kul att det räcker till en trea.
HerrNenne
2018-06-01
Det här är en trevlig mix mellan zombiefilm och tågfilm som jag gillar. Inget världsomvälvande dock, den följer de flesta klyschorna du kan finna. Karaktärerna är som nämnt rätt ytliga, varav en faktiskt nästan själv förstör filmen, den klassiska ego-onda direktören.
Solidus
2018-04-20
Svärd och välgjord zombiefilm. Att låta större delen av filmen utspela sig på ett tåg ger den, som användare ekneB är inne på, en klaustrofobisk känsla. Zombie-genren har tyvärr gått i en vägg för många år sedan, men TRAIN TO BUSAN visar att det går fortfarande att göra bra film med de odöda varelserna, så länge det finns ett bra manus och karaktärer som väcker känslor och det finns det här.
santiago
2018-04-16
En av de bästa, om inte den bästa, zombiefilmer jag sett. Karaktärer man bryr sig om, spänning och bra tempo. Dessutom är zombierna läskiga för en gång skull. Stark fyra!
ekneB
2018-01-20
Oväntat bra zombierulle i ny tappning. Att det utspelar sig på ett tåg ger en klaustrofobisk känsla till filmen som den vinner på. Men den lever inte riktigt upp till den rekommenderade 4an, men väldigt nära.
atroxa
2018-01-02
Några för många scener där karaktärerna är orimligt dumma, annars hade det varit en fyra.
2017-11-08
Sydkorea är numera ett "filmland" att räkna med och det är sällan man blir besviken. Spännande och välgjord zombiefilm med bra tempo och faktiskt lite tanke.