3.8

Trainspotting

Varför skaffa sig ett jobb när man kan vara arbetslös? Varför skaffa sig familj när man kan umgås med sina vänner istället? Varför ta ansvar när man kan fördriva dagarna genom att stjäla, supa, skjuta hundar med luftgevär, titta på hemgjorda porrfilmer och vara konstant heroinpåverkad? Mark Renton har självdestruktivitet till en konst. Tillsammans med sina vänner är han på kollisionskurs med samhället och etablissemanget. Men när Renton beslutar sig för att ta sig ur förfallet upptäcker han att det är svårt att ändra på gamla vanor.

Originaltitel Trainspotting
Regissör Danny Boyle
Manus John Hodge
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler, Pauline Lynch, Shirley Henderson, Irvine Welsh

apelsin
2021-04-08
Lite överdriven men bitvis ganska så intressant och underhållande, nästan en trea.
Albion
2020-04-22
Så blev det till slut min tur att se denna film. Men det hade jag hellre varit utan faktiskt. Drogkomedi är bara så äckligt snett. Vad ser folk för nöje med sån här skit. Drogliberal (är bara förnamnet), kiss och bajshumor och en massa idioter. Nej, det blir en svag 2;a från mig, dvs 2-
Zebulonm
2019-12-15
Skit. Pundarromantik..
Pi-R
2018-12-11
Fyran är rätt stark, inte minst tack vare dialog, och McGregors och Bremners skådespeleri. Flera scener är genuint guld. Jag kan inte alls se det som ett förhärligande av missbrukarlivet, däremot ett människogörande av missbrukarna – vilket känns såväl äkta som lovvärt. Sen finns det mindre starka sidor också – manuset kränger rätt rejält omstundom och en del känslosvängningar är såpass tvära att såväl humorn och svärtan dämpas (samtidigt så är jag rätt övertygad om att det är ett medvetet val). Boyles teaterbakgrund lyser igenom tydligt, och nånstans känner jag att Trainspotting hade funkat ännu bättre som scenuppsättning än som filmatisering.
mr_magi
2018-10-02
Helt djävla enastående.
C12
2018-03-18
Pundarromantik. Vidrig film.
Cloudane
2018-01-22
Kan äntligen bocka av denna på min "filmer man borde ha sett"-lista. En gedigen 4a och jag kan absolut förstå dess goda rykte och plats i filmhistorien.
Hypostas
2017-08-30
Höjning till fyra efter omtitt.

2017-07-02
Må høye til 5.
Ghostface
2017-03-19
Konstant tragokomik som håller ett bra tempo med för sin tid kreativa lösningar. Robert Carlyle stjäl varje scen.