2.8

Trance

Efter en misslyckad konstkupp, blir de två forna kumpanerna bittra fiender. Saker kompliceras ytterligare när de utvecklar varsitt förhållande med samma kvinna.

Originaltitel Trance
Regissör Danny Boyle
Manus Joe Ahearne, John Hodge
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Vincent Cassel, Rosario Dawson, Danny Sapani, Matt Cross, Wahab Sheikh, Tuppence Middleton, Mark Poltimore, Simon Kunz

karlmats
2018-02-14
Jag gillar ju egentligen idén med filmer där man inte riktigt vet vad som är verklighet och vad som är fantasi, jag gillar James McAvoy och till viss del gillar jag också Danny Boyle även om han ofta fastnar i 3-träsket. Det här var dock lite för skitnödigt för att det ska kännas ok. Jag tror inte att allting hänger ihop och jag blir heller inte imponerad av nån av McAvoy, Dawson eller Cassel. Många verkar ju gilla det här så det kanske är en smaksak men för mig blev det lite pretentiöst och jag känner inte att jag vill vara snäll mot det här så då blir det brunfärgen som kommer fram.
Sarlac
2017-04-12
Wasted potential.
okidoki
2017-01-22
märklig intrig.
2017-01-05
Filmer som kretsar kring att man som tittare aldrig ska veta vad som är på riktigt och vad som är drömmar eller liknande blir alltid (?) ointressanta för mig. Jag skiter rätt så snabbt i vad som har hänt och vad som inte har hänt. Trance är verkligen inget undantag. Med hypnos och placerade minnen kan man skapa vilken verklighet som helst, därför är jag skeptisk till allt. Så därför kan man lika gärna skita i storyn och låta sig ryckas med i våld, spänning, sex och explosioner. Då kan det faktiskt bli en svag trea av det hela. (7-/15)
RustyFilm
2016-12-11
Påhittigt och visuellt snyggt (experimentellt foto) men intrigen känns överkonstruerad och krystad. Hur du än tror att nästa steg i handlingen ska utveckla sig, har du fel. Hela tiden twistar och överraskningar. Hemlighetsfulla hypnotisören Lamb (Rosario Dawson) är i alla fall skön att skåda.
alerhe
2016-02-04
Svårbedömd film, smart plot twist och jag gillar när filmer är allt annat än förutsägbara. Men denna blev lite väl rörig för sitt eget bästa på vissa ställen. Utan att spoila, så kan jag säga att man inte alltid helt är med på om det som händer i filmen faktiskt händer, eller om det är en dröm eller en flashback.. Overall bra film dock, stark 3a. Hade vart en 4a ifall Mr Danny Boyle skruvat ner det flummiga en aning bara.
ulpe01
2016-01-28
Har lite svårt för "slå-någon-i-huvudet-så-glömmer-eller-minns-hen"-grejen, men i övrigt tyckte jag filmen var helt ok. Går man iväg några minuter på fel ställe är det läge att pausa, annars kan det bli svårt att hänga med i svängarna.
Rele
2015-11-14
Hypnos och lek med människors vilja. Jag kan ge en tvåa.
2015-10-19
Jag tycker inte det var särskilt rörigt däremot bitvis väl dumt och onödigt. Det är saker här jag verkligen gillar och det är saker jag verkligen ogillar. Filmen ligger i gränslandet mellan 2 och 3 men det som väger upp till trean är för att jag gillar när man leker med huvudrollen...
annihilat0r
2015-05-29
"Trance" är en smått snurrig upplevelse. Samtidigt är den intressant att följa. James McAvoys stjärna i rymden växer sig allt starkare.