3.1

Transit

När en man försöker fly från Frankrike efter nazisternas invasion antar han en död författares identitet vars papper han har fått tag på. Fast i Marseille möter han en ung kvinna som desperat söker efter sin man, som visar sig vara mannen han utger sig för att vara.

Originaltitel Transit
Regissör Christian Petzold
Manus Christian Petzold
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese, Lilien Batman, Maryam Zaree, Barbara Auer, Matthias Brandt, Sebastian Hülk, Emilie de Preissac, Antoine Oppenheim, Ronald Kukulies, Justus von Dohnányi, Alex Brendemühl, Trystan Pütter, Agnès Regolo

origC-J
2019-06-05
Nånstans här finns det en riktigt bra film, där 40-talets förföljelser uppdateras till modern tid, där kryptisk byråkrati möter frenesi. Men man lyckas inte riktigt förmedla det här, och greppet att ha kvar 40-talsaspekter är inte så störande för mig, men känns mest onödigt.
myslas
2019-03-31
Att blanda denna 40-talshistoria med nutid är ett grepp som inte funkar alls för mig. Det finns moderna fordon och kläder men ingen har en aning om hur en känd författare ser ut? Om man nu ska välja att sätta den i nutid kan man inte bara bortse från att mobiltelefoner och internet existerar. Hade man satt historien i rätt tidsepok så hade det säkert kunnat bli bra men det här är mest förvirrande och dumt.