2.9

Transmission

Dystopi är en sällsynt genre i den centraleuropeiska filmtraditionen men den unge ungerske regissören Vranik gör ett undantag med sin film. Det gör alltid mer ont att ha något och sedan förlora det än att aldrig ha haft det. Vranik ställer frågan om vad som skulle hända om vi skulle förlora saker och ting som vi moderna människor tar för givet. Handlingen i filmen är förlagd till en nära framtid där alla telekommunikationsmedel av någon anledning slutat att fungera. I en värld där alla skärmar är släckta försöker människor anpassa sig till livet utan tv, datorer, mobiltelefoner?

Originaltitel Adás
Regissör Roland Vranik
Manus Roland Vranik
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Sándor Terhes, Károly Hajduk, Kata Wéber, Éva Kerekes, Szabolcs Thuróczy, Zoltán Rátóti, Hanna Becker, Boróka Kóródi, Ferenc Lengyel

Råtta
2010-02-20
Okej men inte så mycket mer. Tandlös.
ledsenpirat
2010-02-17
Orimlig på flera sätt, t. ex. har Ungern inget hav med delfiner, men den är nog inte tänkt som en sci-fi-berättelse. Teknikens haveri är nog mer som en metafor till bristande mänsklig kommunikation och det sönderfall det innebär. Välgjord och välspelad, men hade förtjänat en mer underhållande historia.
m0rten
2010-02-08
Ett bra och intressant budskap men tycker storyn faller mycket på hur det läggs fram.