3.2

Tre bröder

De tre bröderna Raffaele, Nicola och Rocco återvänder till sin barndomsby i södra Italien för att närvara vid moderns begravning.

Originaltitel Tre fratelli
Alternativ titel Three Brothers
Regissör Francesco Rosi
Manus Tonino Guerra, Francesco Rosi
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Philippe Noiret, Michele Placido, Vittorio Mezzogiorno, Andréa Ferréol, Maddalena Crippa, Rosaria Tafuri, Charles Vanel, Marta Zoffoli

hsimpson
2024-02-05
Inte helt övertygande skådespeleri från alla, och ibland känns den lite småtafflig, som när man ser en kameraman som försöker gömma sig. Men det finns en ganska fin kärna. Alla spår är inte så intressanta eller rörande, och kanske skulle man hållit sig till två bröder istället för att gapa efter såhär mycket? Slutet är rätt fint, och farfarns sorg och saknad berör. Stark trea.
2016-12-17
Bra italienskt drama som håller hela vägen med sin stillsamma känsla. Blev dock inte jätteengagerad och kunde känna att storyn spretade lite. Kul att se Corrado Cattani från kriminal-klassikern Bläckfisken i en annan roll!
goeran
2016-06-18
Francesco Rosis Tre fratelli från 1981 är en vacker och poetisk film som mycket väl fångar Italiens själ. Bäst av skådespelarna är måhända Charles Vanel som den åldrande Donato; som i motsats till sina tre söner behållit sina rötter till hembygden och levt i samklang med Apuliens karga natur.
F-M-J
2015-07-29
Intressanta diskussioner och insyn i det Italienska samhället. Personligen är jag ett fan av drömsekvenserna men tycker samtidigt att tidens tand satt sina tydliga spår i denna rulle och helheten känns någorlunda daterat. +3
#54
2013-07-21
Intressant film.
Rune2000
2009-11-05
"Tre bröder" har inte mycket till handling men tack vare manuset av Tonino Guerra (Amarcord, Blowup) känns historien levande och vacker. Jag tycker att en del drömsekvenser kunde ha ersatts av mer samspel mellan fadern och hans tre söner. Hursomhelst är denna film värt sin plats på "1001 filmer..."-listan.
HerrArne
2008-11-03
Beskriver Italien lika mycket som de tre bröderna.