2.2

Tre flickor i Rom

Tre unga amerikanska kvinnor som delar lägenhet och jobbar i Italien drömmer om att möta sitt livs kärlek efter att ha delgivit sina önskningar efter att ha slängt ett varsitt mynt i en fontän.

Originaltitel Three Coins in the Fountain
Regissör Jean Negulesco
Manus John Patrick
Genre 50-tal, Romantik, Drama
Skådespelare Clifton Webb, Dorothy McGuire, Jean Peters, Louis Jourdan, Maggie McNamara, Rossano Brazzi, Howard St John, Kathryn Givney, Cathleen Nesbitt, Vincent Padula

2015-01-06
Det positiva med denna film är att den är inspelad i Rom med allt det sevärda som det innebär. Positivt är också att få höra Frank Sinatra sjunga "Three Coins In The Fountain" i filmens inledning samtidigt som vi får njuta av Rom. Att filmen vann Oscars för just bästa sång och Foto(Färg) har jag därmed inga problem med. Vad jag dock har problem med är att denna film blev Oscarsnominerad för bästa film då det hela bara är romantisk smörja i massor vilket är kräkframkallande. 1+
MaraJade
2007-01-02
Filmen var bra, till stor del. Problemet är att filmen har tre parallella berättelser och alla inte var lika intressant att se på. Jag hade föredragit att se mer av relationen mellan författaren och sekreteraren, faktum är att det hade inte gjort så mycket om hela filmen hade handlat om dem. Dock får filmen ett plus i kanten för att Frank Sinatra sjunger Three Coins in the Fountain i inledningen av filmen.