2.8

Triffidernas dag

Hela världen har blivit utsatt för ett våldsamt meteoritregn. Efter ett kraftigt nedfall blir alla utom ett fåtal människor plötsligt blinda. Det blir kaos, och folk stapplar omkring på Londons gator. Men Bill Mayson, som har synen i behåll, ger sig iväg för att ordna hjälp.

Originaltitel The Day of the Triffids
Alternativ titel Trifidernas dag
Regissör Steve Sekely
Manus Bernard Gordon, Philip Yordan
Genre Skräck, Science Fiction, 60-tal
Skådespelare Howard Keel, Nicole Maurey, Janette Scott, Kieron Moore, Mervyn Johns, Ewan Roberts, Alison Leggatt, Geoffrey Matthews, Janina Faye, Gilgi Hauser, John Tate

2016-04-27
Vegetarisk zombiefilm. På många sätt dammigt på andra sätt tidlöst fräscht. Effektiv spänning på sina ställen, men emellanåt krävs det en del överseende med filmens ålder. Lite för snällt är det också, så klart. (7+/15)
Hypostas
2015-11-22
Den här filmen hade nog varit bättre i svartvitt. Färgerna på min ryska DVD-utgåva såg sannerligen inte bra ut och triffiderna per se doftar lite Edward D. Wood Jr. Men filmen ger ändå viss undergångskänsla och den är hyfsat underhållande. Stark tvåa.
Luziradus
2010-11-14
En av mina favoriter. Kommer ihåg när jag såg denna som 8 åring, tycker konstigt nog att den är lika bra idag *(dock inte lika läskig :) )
sunvalley
2009-11-25
Underhållande! Lite ofokuserad handling, men väldigt charmig. Och så älskar jag inledningsscenen. The Day of the Triffids! Ohoho.
Gröne_Orm
2009-09-22
Kultig värre. Danny Boyle måste gilla den här.
Goham
2009-09-12
Nostalgi!
Dsign
2008-08-25
Ett ord: Kult!!!
amam
2008-05-09
Skön kult monsterfilm. Lite föråldrad vilket håller den från ett högre betyg men helt klart en underhållande klassiker.
Ballan
2008-03-14
Fattar inte att jag orkade se klart.
figbeam
2007-08-12
Filmkonsten har definitivt gått framåt sedan denna film gjordes. Även storyn känns avig och föråldrad.