3.1

Triumfens ögonblick

Två brittiska sprinterlöpare tränar för att delta i OS och att där få möta varandra. Den ena springer för Gud, och den andra vill bli berömd.

Originaltitel Chariots of Fire
Regissör Hugh Hudson
Manus Colin Welland
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Ian Holm, Ben Cross, Nicholas Farrell, Ian Charleson, Nigel Havers, John Gielgud, Peter Egan, Cheryl Campbell, Alice Krige, Daniel Gerroll, Brad Davis

Skapad 2019-12-20 av IrwinFletcher
Gripande berättelse som är baserad på en sann historia. Vi får följa de två löparna Harold Abrahams (Cross) och Eric Liddell (Charleson) i 20-talets Storbritannien inför olympiaden i Paris. De...   Läs mer »

karlmats
2021-09-22
Ett historiskt drama som biter tag i åskådaren direkt, Vangelis musik är pampig och att få följa Abrahams och Liddell resor mot ett OS innan kommersialismen slog igenom på allvar är lite befriande. Både Cross och Charleson fyller ut sina karaktärer på ett fint sätt och trots att det är 20-talet vi får följa så är det spännande. Ett kompetent hantverk och jag väljer att avrunda uppåt den här gången till en svag 3a.
hmejl
2017-02-26
En film helt i min smak! Inledningen är helt perfekt! Stöddiga brittiska aristokrater, pompös musik, och sport! Perfekt kombination. Kan dock fråga sig huruvida det rymmer sig två historier i denna filmen för inte fanns det en rivalitet eller något dem emellan som det antyddes inledningsvis. Om inte crescendot har ett avgörande dem emellan så tjänar det i mitt tycke inget till att berätta både om missionären och Abrahams. Var historia står på egna ben så att säga. Måhända att det bara finns plats för en film om OS i Paris. I övrigt kan tyckas att filmen är i behov av lite klippning. Kan tyckas att diverse välklädda samlingar med brittisk överklass i slutändan inte tjänar något till. Recentiorsmiddagen t.ex. där de nämner en krigsångest men som därefter inte utforskas vidare och scenen med Lindsey och Cabaréstjärnan på hans gods. Inte heller den tjänar något till förutom att vi fått se ännu ett vackert slott. De bästa scenerna är istället då de får springa mot klockan och mot varandra. Dessa har en inneboende spänning som mycket bättre passar tonen. Filmen rekommenderas starkt för sporttokar såväl som överklassvurmare.
92axha10
2017-02-11
Många sportfilmer har väl den här att tacka för sin existens. Fan inte berättelsen särkilt intressant eller imponerande. Det jag tog med mig är hur mycket OS har förändrats från att vara en tävling för amatörer.
RustyFilm
2016-12-11
Triumfens ögonblick är en idrottsberättelse. Den berättas långsamt och detaljerat. Allt detta är egenskaper som passar mig perfekt, dessutom har filmen fått fyra Oscars bl.a. för bästa film. Det här måste ju vara en höjdare. Men nej, filmen är seg och tråkig. Förstår inte det här, har kanske en dålig dag. Jag får kanske ge filmen en andra chans senare
Dele
2016-04-25
Väldigt välgjord och ganska intressant, och den ikoniska musiken är minnesvärd. Lite för svulstigt och heroiskt för min smak, men betygstrean är stark.
2016-03-31
Musiken i kombination med slowmotion-fotot är bitvis fantastiskt, men överlag känns det som en typiskt överdramatisk, styltig TV-film...
lottes
2015-06-29
tvekar mellan trean och fyran, kikar på var mina vänner med liknande smak har satt och får precis detta - hälften treor, hälften fyror. en tre-och-en-halva således, en fyra för sin prestation i den tid den skapades och en trea för hur man upplever den idag.... kuggfrågan - vill jag se den igen? - är lika tveksam. Kanske. Om ett par år. I rätt sällskap.
2014-12-31
Jag brukar oftast inte ha några större klagomål på Oscarsjuryns val av bästa film men denna gång ställer jag mig frågande. Detta är en väldigt seg filmupplevelse man får ta del av och den känns som sagt osammanhängande och ointressant. Inledningsscenen när de springer på stranden till tonerna av filmens berömda tema, skapad av Vangelis, är helt fantastisk. När musiken tystnar i den scenen så har man dock tyvärr sett det bästa denna film har att erbjuda.
kanemura
2014-12-30
Jag tyckte inte alls den var så bra som jag förväntat mig. Jag hade förvisso förväntat mig stark fyra/svag femma. Det blir en svag 3a. Välspelat så klart, men det är ju som att ge en människa komplimangen "hon/han är snäll". Den fick ju Oscar, så det är klart dem ska skådespela ordentligt. För mycket "splendid!" och känslosamma, magra män.
Lotso
2014-07-05
I sin helhet gillade jag filmen. Den var inte perfekt i min mening och hade nog bara förtjänat en Oscar för musiken. Dock var detta samma år som Indiana Jones och trots att jag älskade musiken i denna så förtjänar Indiana Jones alla Oscar det året då det är den bästa från 1981 även musiken. Nog om det. Om ni gillar filmer som utspelar sig förr i tiden med lite inslag från verkligheten och lite sport arrangemang så lär ni säkert älska den. Om ni är ute efter en mer sportfilm är detta inte den. Välj själv vad du är ute efter.