3.5

Trollbunden

Kyliga Dr. Petersen är psykolog på ett välrenommerat mentalsjukhus. Hon fattar tycke för doktor Edwardes, den man som skall ta över efter sjukhemmets förre chef. Men Edwardes verkar störas av något.

Originaltitel Spellbound
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Angus MacPhail, Ben Hecht
Genre Romantik, Thriller, Mysterium, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G Carroll, Rhonda Fleming, John Emery, Norman Lloyd, Bill Goodwin, Steven Geray, Donald Curtis, Wallace Ford, Art Baker, Regis Toomey, Paul Harvey

Skapad 2021-10-02 av Visse93
Filmen "Trollbunden" är en amerikansk thriller-mysteriefilm från 1945. Filmen är regisserad av legenden Alfred Hitchcock. Filmen inleds med en text som förklarar att dess syfte är att visa hur...   Läs mer »

the-godfather
2021-01-22
En mycket bra film av Hitchcock, tiden bara rann iväg pga att man blev så insatt i filmen, sen så spelar Ingrid Bergman väldigt bra. Dröm-scenen var väldigt bra gjord och fin att titta på. Tycker att detta är en av Hitchcocks bästa.
STHRUDTS
2019-05-06
När Hitchcock använde sig av amatörpsykologi i sina filmer blev det alltid kalkonvarning. Här löser Ingrid Bergman brott med hjälp av bland annat drömtydning. Håll skämskudden redo.
mazquara
2017-05-14
underhållande, även om psykologibiten lämnar en del att önska... känns ändå förhållandevis fräsch; hade varit kul att se en uppdaterad version.
wasteoftime
2017-02-06
Hej vad det går i pekoralbacken. Det är dock långt ifirån dåligt, och vissa fotosekvenser är ju fantastiska. Men över lag är det mest ganska trivsamt. Det finns ju vissa saker man verkligen ställer sig undrandes över, hur dessa annars så kloka människor inte snappar upp. Men, det går ganska rappt framåt, och det är rätt trevligt mestadels. Dalís drömscen är ju inte att förglömma. Alltid kul med filmer med "Overtyrer" också, det har jag en förkärlek för. Men det når inte upp på tvåan, det är för jäkla nära, men det saknas något. 0,0 på SH-skalan.
Jämte
2016-02-08
Ojämn film. Bergman är bra, kul Salvador Dali-dekor, men handlingen är i rörigaste laget och Gregory Peck är aningen för ung och pojkaktig för att kunna göra rollen rättvisa. Bra kemi mellan honom och Bergman men för de mer dramatiska scenerna hade det kanske passat bättre med en annan skådis. Jag är inte heller så förtjust i psykoanalystemat de gånger de framträder så jättetydligt i Hitchcocks filmer. Överlag en stark tvåa, för Ingrid Bergmans skull.
AlbinWesley
2015-09-12
Fenomenal noir, berättelsens presentation under första halvan, följt av diverse avslöjanden under den andra, är enastående.
wemett
2015-09-08
Ingrid Bergman är helt lysande i den här filmen.
2015-01-05
Här är det Hitchcocks regi som jag verkligen uppskattar i samarbete med George Barnes foto. Bara scenen med revolvern gör nästan denna filmupplevelsen värd sin tid. Utöver det har vi Ingrid Bergman och Gregory Peck i huvudrollerna, skådespelare som jag uppskattar väldigt mycket. Detta är en bra film även om jag kan tycka att hela psykologsnacket här och där irriterar lite väl mycket. Allt det fackspråket tycker jag stoppar upp tempot i filmen ibland. 4-
Jansmyr
2014-09-08
En film som knakar i verklighetsförankrings-fogarna så mycket att det gör ondt i mig. Jag vänder mig om i det mörka rummet, rädd för att verkligheten ska ha försvunnit. En film full av gåtor och jag förstår inte om de är ditregisserade eller oavsiktliga. En film vars galenskap ligger i tempo och subtil surrealism snarare än någon form av tydlighet. Jag kan inte förlika, jag kan inte erkänna,
andmoreagain
2014-06-07
Skidåkningsscenen är en femma!