3.6

Trollflöjten

Filmatisering av Mozarts opera med samma namn. Den unge Tamino är fast bestämd att befria den unga prinsessan från hennes föräldrars hårda grepp..

Originaltitel Trollflöjten
Alternativ titel The Magic Flute
Regissör Ingmar Bergman
Manus Emanuel Schikaneder, Alf Henrikson, Ingmar Bergman
Genre Drama, Komedi, Romantik, Scenshow, 70-tal
Skådespelare Josef Köstlinger, Irma Urrila, Håkan Hagegård, Elisabeth Erikson, Ulrik Cold, Birgit Nordin, Gösta Prüzelius, Britt-Marie Aruhn, Ragnar Ulfung, Kirsten Vaupel, Birgitta Smiding, Urban Malmberg, Ansgar Krook, Erland von Heijne, Erik Sædén, Ulf Johanson

daniel77
2018-12-02
Jag är för obildad för att uppskatta opera, och inte ens Bergman lyckas övertyga mig. Gillade overtyren mycket med ansiktena perfekt klippta till den vackra musiken. Sedan börjar någon sjunga...
Strongbow
2018-09-26
Åh, efter att ha sett den här önskar en ju ännu mer att Bergman fått ta sig an ”Bröderna Lejonhjärta” som han tydligen korresponderar med Astrid Lindgren om men fick nobben. Underhållande även för en operaskeptiker som mig.
skaraborg76
2018-03-02
Underbar, rekommenderas, Bergman när han är som bäst. man ser att skådespelarna har roligt och hela filmen är fantastisk!
LadyFlanders
2018-02-03
Den håller ju, efter alla dessa år! Väl valda sångare, mycket närbilder, i motsats till de flesta operafilmatiseringar.
Adoniram
2017-02-03
Ah, men det är ju lysande. Undrar om Bergman var frimurare.
#54
2015-04-06
Filmad opera på svenska fungerar oväntat bra i det här fallet.
Tonti
2012-01-12
Med rätta förväntningar är detta en klart trevlig film med härliga dekorer och fin ljussättning. Allra bäst är dock ouvertyren och pausen mellan akterna.
Paddyeahh
2011-08-20
Papapapapapageno!
muspilo
2008-10-02
kan inte rå för det men alla bilder på publiktjejen förstörde en hel del av upplevelsen för mig, så pass att den drar ner betyget.
KillerPutte
2008-05-02
(rek.4) Papageno, Papageno, Papageeeno! Opera bör nog ses live på en opera för att få ut sitt max.