Trollflöjten

Trollflöjten är ett av världens mest älskade verk signerat Mozart, här i en moderniserad version som utspelar sig under första världskriget. Filmen följer troget operans grundhandling; den manlige huvudkaraktären Pamino ska tillsammans med Papageno rädda den vackra Pamina som kidnappats av ondsinte Sarastro.

Originaltitel The Magic Flute
Regissör Kenneth Branagh
Manus Kenneth Branagh, Stephen Fry
Genre Drama, Musikal, 2000-tal
Skådespelare Liz Smith, Tom Randle, Joseph Kaiser, Amy Carson, Benjamin Jay Davis, Silvia Moi, Rene Pape, Ljubov Petrova

GabrielN89
2024-03-31
Alldeles för spretig och visuellt förvirrande enligt mitt tycke. Första världskriget ihop med opera med tydliga fantasy- element stämmer inte ihop, det är tre helt skilda genres och funkar inte ihop gemensamt tyvärr. Opera hör hemma på scen alternativt i sina tydligare element, under renesssans/medeltid eller fantasy.
Paddyeahh
2011-08-21
Får jag en son någon gång ska han heta Papageno.
Kareina
2008-10-08
Herreguuuuuuud! Musiken var givetvis vacker, men filmen som sådant är den sämsta smörjan jag sett på länge. Enda behållningen är "Papageno".
JohanHelenius
2008-09-11
Trollflöjten är en av de stora diamanterna i det europeiska kulturarvet, men denna produktion kändes - åtminstone vad beträffar det filmiska - som något av ett hafsverk. Sångprestationerna ger den dock godkänt.
TobiasRydén
2008-06-21
Inte lika bra som Bergmans uppsättning, men helt klart sevärd. Upplägget med Första världskriget har sina fördelar och glimtar, engelska librettot är skrivet av Stephen Fry och det är en mycket bra översättning.
KiXstacy
2008-06-07
Jag är mycket nöjd med att detta blev mitt första riktiga operamöte. Branagh lyckades skapa något som verkligen kändes äkta, och mycket tror jag tack vare Amy Carson
dr.kristina
2008-05-25
Mozarts musik i Trollflöjten ÄR och förblir en klassiker... Har alltid älskat musiken och var innan filmen rejält skeptisk över att handlingen skulle förläggas till första världskriget. Men efteråt inser jag att det är inte tiden som avgör utan människorna, musiken och kärleken - den eviga kärleken! :-) Länge leve kärleken!
(finnsinte)
2008-05-13
Klart sevärd. Dock är den filmiska spännvidden stor med vissa fantastiska sekvenser och andra rent vidriga. Likaså musiken understundom imponerar och understundom irriterar. Bör väl dock tilläggas i rättvisans namn att musik av detta slag inte riktigt är min kopp te (te är inte heller min kopp te, men det är en annan sak).
kennert
2008-04-19
Vilken underbar musik.
ango45
2008-03-04
En otroligt bra skildring av denna film med fantastiska skådespelare och musik. Det visuella förstärker sångerna och förtydligar berättelsen för dem som inte känner till den sedan tidigare, vilket jag tycker är jättebra. Se den!!!