3.7

Trolltyg i tomteskogen

Storebror Tor, 101 år, ska snart gifta sig. Tors utvalda är den söta blondinen Lisa som snart ska komma med sina föräldrar och farbror Kostja. Han har färdats ända från Sibirien för att få vara med vid detta festliga tillfälle. Tomteskogen befolkas inte bara av tomtar, här bor också en del troll som i alla tider varit tomtarnas fiender. Det som trollen framför allt retar sig på är att tomtarna släpper ut de djur som trollen lyckats fånga. "Tomtarna måste bort - skogen är för liten för både tomtar och troll", säger trollen. På Tors och Lisas bröllopsdag sätter de stora starka trollen sin elaka plan i verket, men störst är inte alltid starkast.

Originaltitel Gnomes
Regissör Jack Zander, Lars Calonius
Manus Sam Moore, Maurice Rapf
Genre Animerad, Familjefilm, Fantasy, 80-tal, Kortfilm
Skådespelare Lee Richardson (röst), Arthur Anderson (röst), Rex Everhart (röst), Anne Francine (röst), Hetty Galen (röst), Gordon Halliday (röst), Bob McFadden (röst), Corinne Orr (röst), Joe Silver (röst)

2017-10-21
helt ok
StureStenhög
2017-08-06
Antar att det här är något som man borde ha sett som kid, men jag tvivlar faktiskt på att jag ens hade gillat det då. Om någon av någon anledning skulle få för sig att göra en propagandafilm för skogstomtar, så hade väl det här blivit resultatet. Men som vanlgit blir effekten snarast den rakt motsatta, de här självgoda småsatarna borde ju kunna få vem som helst att börja hålla på trollen istället. Tyvärr är de förvisso bra irriterande de också, men knappast i samma liga som farfarstomten och det sibiriska fanskapet. Att det här har lyckats blivit något slags fenomen kan nog bara förklaras med en svältfödd generation uppväxt på stats-tv
RadioSaga
2016-11-24
Älskade, underbara, fina, mysiga film - du är ett mästerverk för sig!
idaho1981
2015-06-27
Mycket nostalgi i denna. Såg om den för nåt år sen och den är allt lite spännande, rolig och underhållande.
2014-12-24
Gud, vad jag älskade detta som liten och jag tror fortfarande att mina föräldrar har det inspelat på ett gammalt VHS-band. Ett band som jag dock ännu inte hittat när jag tagit mig tid att leta. När jag nu såg att Trolltyg I Tomteskogen fanns inlagd här så blev jag alldeles lycklig i kroppen och minnena kom tillbaka och jag kastade mig in här för att kommentera.
BROBJO
2012-12-26
Oj vilken nostalgi!
pungsnigel
2012-09-24
Mysig och rolig varje Julaftonsmorgon men den håller inte fullt ut för en 5a.
Camilla133
2012-04-09
Roliga repliker och söt film.
cassiopeia
2011-12-26
Filmen är fortfarande söt, men åren har gått lite hårt åt den ljuva barndomsupplevelsen. Måste medge att tomtarna gör sig bättre i bokform.
Ola_Schubert
2011-12-25
Så gulligt att det måste bli en svag fyra i betyg trots fåning historia och ganska medioker animering.