3.6

Tropa de Elite 2

Rio De Janeiros största problem är inte längre knarkhandeln i favelorna, utan korruptionen som genomsyrar polisväsendet och som sträcker sig högt upp i Brasiliens maktväsende. Löjtnant Nascimento inser att detta problem inte kan lösas med våld, utan med politik. Hans fiender är inte längre gatans slödder, utan högt uppsatta tjänsteman som visar sig vara långt mycket farligare. När familjen distanserar sig från Nascimento och hans fiender finns bland hans egna så står han allt ensammare i kampen för rättvisa.

Originaltitel Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora é Outro
Alternativ titel Elite Squad 2, Elite Squad: The Enemy Within
Regissör José Padilha
Manus Bráulio Mantovani, José Padilha
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Wagner Moura, Tainá Müller, Seu Jorge, Milhem Cortaz, André Ramiro, Maria Ribeiro (II), André Mattos, Sandro Rocha, Adriano Garib, Julio Adrião, Rodrigo Candelot, Irandhir Santos

Starkbröl
2022-06-01
Nja, snackig och mer politisk, men inte på ett bra sätt.
Zebulonm
2022-04-14
En väldigt bra uppföljare. Absolut värd att se.
Ghostface
2018-11-13
Tropa de Elites två delar borde ha slagits ihop till en film för att förstärka berättandet och nyanserna.
#54
2016-01-10
Flyktig underhållning.
Afflicter
2016-01-06
Börjar lovande, men går sedan in på ett oövertygande och överdrivet försök till komplicerad story om korrumperade politiker som tunt döljer en relativt simpel actionfilmshandling. Tryhard är väl bästa beskrivningen.
2015-01-09
Uppföljare till filmen Tropa de Elite(2007). Denna gången ändrar man synvinkel och fokuserar mer på de med makten. Även denna gång får man en blandning av spänning, action och ett intressant drama. Sevärt men samtidigt inget omvälvande. 3+
StureStenhög
2014-09-06
Ganska lika första filmen, men kanske lite mindre hetsig och lite mer fokuserad, och därmed också lite bättre. Men allt är fortfarande allmänt kaosartat berättat och det ges aldrig riktigt nån möjlighet till att låta nånting sjunka in. Det är synd, för precis som med första filmen så finns det en del potential i det man vill berätta
Mat1az
2014-07-09
Hårdkokt och skarp uppföljare som sätter fokus på de riktiga bovarna - ohederliga personer i auktoritära maktpositioner. Det här är inte samma actionpulserande romp som ettan var, det här är en tung drama-thriller med inslag av action. Den blir lite av en brasiliansk Infernal Affairs. Det är mycket på gång hela tiden och folk kanske inte gillar den för att de har svårt att hänga med i svängarna. Men jag lovar - It will all make sense in the end!
saggesaliv
2014-05-03
ttan var faktiskt riktigt bra, denna var sämre. Jag tycker att det är bra att man inte har valt att köra exakt samma sak som i ettan, utan istället överför karaktärerna till en helt ny situation och i helt nya positioner. Denna filmen börjar helt utmärkt, på fängelset. Slutet är också mäktigt och riktigt snyggt. Mittenpartiet är utdraget, samtidigt som det är ihoppressat - det är satans rörigt och inte väldigt lätt att hålla reda på. Men när säcken de sista trettio minuterna skall knytas ihop blir filmen mycket bättre. Men det svaga mittenpartiet går inte direkt att bortse ifrån. Fotot har blivit mycket snyggare än i ettan, samt som skådespelet blivit vassare. Manuset har en bra grundplot men utförandet är inte speciellt snyggt och enligt mig hade det kunnat göras mycket bättre. I slutändan så kommer jag dock på mig själv med att tycka att detta ändå var en helt okej film. Från att varit nere på fyran och till och med trean, till att varit uppe på sexan och i de bästa parterna sjuan, så landar vi slutligen på en 5/10, något svag dock, men ändå stark nog för att vara i ett direkt hot mot fyran.
LacombeLucien
2014-04-20