3.4

Tropical Malady

Tragisk romantik utvecklar sig till mystisk thriller när soldaten Keng jagar ett kameleontartat monster som slaktat såväl djur som människor på den thailändska landsbygden. Besten ändrar form så att den skiftar mellan tigerskepnad och att efterlikna Kengs kärleksintresse Tong.

Originaltitel Sud pralad
Regissör Apichatpong Weerasethakul
Manus Apichatpong Weerasethakul
Genre Drama, Romantik, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Banlop Lomnoi, Sakda Kaewbuadee, Huai Dessom, Sirivech Jareonchon, Udom Promma

Sheepy
2023-07-28
Tropical Malady är till hälften en bra film. Den trevande och söta kärlekshistorien som tar upp majoriteten av första delen är fin. Framför allt är det uppfriskande att den gestaltas primärt ordlöst och genom handlingar. Den andra delen var tyvärr en besvikelse och kändes mest poänglös/utdragen. Kanske finns det en kulturell barriär som gör att jag missar något.
Disorder
2022-08-23
Wow wow. Minnena som behålls från första delen (livet*) till andra delen leder tittaren till total inventarie över vad som faktiskt är viktigt att bära med sig, även om det är de banala stunderna. Andra delens brist på respekt för en traditionell Kantisk ontologi leder till en jävla världsalltet-svallvåg i sista scenen. Stark stark fyra Rättelse: nu ska vi inte vara såna. såklart en femjävel.
KimEkberg
2016-06-09
apichat går från klarhet till klarhet.riktigt fin film gjord med en lätt hand. gillar vändningarna. mycket skönhet.
apmannen
2016-01-12
Första delen alldeles förtjusande, andra delen idealiskt transcenderande, hela tiden kristallklar och fjäderlätt. Imponerande.
BrutusBeefcake
2015-07-16
Blev totalt hänförd av andra halvan, helt magisk som får en att tappa andan. Första delen är också den helt galant men det är framåt slutet som den kommer upp i sin storhet. Lite oförklarlig men också en väldigt speciell och utmanande upplevelse som passade perfekt i det nattliga tillståndet jag var i under tiden. Att denna kunde buas ut i Cannes är dock oförståerligt. (11+/15)
dirt
2014-01-14
Det är alltså textat när babianen snackar så man behöver inte kunna babianska för att hänga med!
NtoNW
2013-09-22
Fick inte riktigt grepp om den här - såg ut som flera olika filmer som inte riktigt hängde ihop. Framför allt slutet var ganska obegripligt.
Sznax
2011-10-21
En väldigt hänförande första halva. Där scenerna är fantastiskt ihopsatta. Filmen ser ut att bli mästerlig. Sedan blir det hokus-pokus i mörka djungeln och filmen blir bara oförståelig. Betyg 6.8
Tonti
2011-10-19
En film som jag samtidigt finner vacker och ganska tråkig. Bitvis i alla fall och särskilt under andra halvan som dock har några fantastiska sekvenser. Dock föredrar jag den första timmen eller så som känns vardaglig samtidigt som den har en viss touch som lyfter det hela till en ny nivå. Svår att bedöma egentligen, borde kanske inte sätta något betyg alls men ett tentativt skadar väl aldrig.
kungkalas
2011-10-19
Det får vara en trea så länge. Kanhända ändrar jag mig när jag förstått mer exakt hur första och andra halvan hängde ihop, samt vad som hände sista halvtimmen.