2.8

Trouble Every Day

Vincent Gallo och Béatrice Dalle som blodtörstande kärleksvampyrer i ett drömskt parisiskt nattlandskap. Nakna kroppar, blod, ejakulationer och kannibalism - Arkiv X möter Argento, Cronenberg och Lynch i detta drama om besatthet och åtrå.

Originaltitel Trouble Every Day
Regissör Claire Denis
Manus Claire Denis, Jean-Pol Fargeau
Genre Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Vincent Gallo, Béatrice Dalle, Alex Descas, Tricia Vessey, Florence Loiret Caille, Nicolas Duvauchelle, Aurore Clément

Ghostface
2018-11-07
Splatterinslagen passar inte in i filmens övriga ton som inte heller den är jätteintressant men den har åtminstone Vincent Gallo.
sunvalley
2018-02-24
Vilken fin överraskning att Tindersticks står för musiken. Sedan uppskattar jag alltid filmer som tror på det visuellas makt och inte belastar tittaren med onödigt många förklaringar.
niebaotan
2016-08-07
Tänkte sätta en 3:a men så här i efterhand känner jag att något saknas - och bitvis är det på tok för pretentiöst. Synd då den emellanåt levererar några lysande scener. 2+

2015-09-23
Anmärkningsvärt billigt gjord och allmänt tråkig film. Ett bottennapp, enligt mina smak och referensramar. 2/10
2014-07-26
Luktar lite Zulawski om detta. Att säga att jag förstod allt vore en överdrift, men frågan är om det är meningen. Långsamt, snyggt, stämningsfullt och välspelat (i synnerhet av Tricia Vessey). Men allt är inte lika snyggt och välgjort; början på eldsvådan är under all kritik, och så den där gröna pekoralen... förlåt... sjalen som blåser iväg som en photoshoppad fladdermus är fan värre ändå. Däremot är det alla människors rätt att ha en random sticksåg (?) under sängen. Sammantaget en lite väl pretentiös film som genom symboler och tystnad försöker vara lite djupare och svårare än vad den är. Massor med nakna kvinnor, vilket förvisso gläder en snuskgubbe som jag, men det blir alldeles för billigt, och stundtals lika omotiverat som i vilken Shannon Tweed-film som helst (fast de filmerna är ju inte finkulturell konst, förstås). Det obehagliga och brutala är obehagligt och brutalt, det sexiga är sexigt, det vackra är vackert (utom tidigare nämnda sjal), det pretentiösa är pretentiöst och det skittråkiga är skittråkigt. (7+/15)
Papagiorgio
2014-05-18
Man ser att det kunde blivit en 5a, men den faller igenom o stämningen bryts på för många ställen. Surt, men jag gillar!
Brinkmann
2014-01-19
En egendomlig blandning av känslor. Lustfyllt, vackert, tvångsmässigt och obehagligt. Flera scener kommer att vara svåra att glömma.
WaldoTrumbull
2014-01-14
Ett utmärkt sömnpiller. Det händer absolut ingenting, förutom ett par blodiga sekvenser som inte tillför någonting.Kan inte riktigt uttala mig om eventuella skådespelarprestationer då de inte gör särskilt mycket. Fotot är sådär lagom grynigt för att visa att detta verkligen är "konstnärligt" och "svårt". Inte min 'tekopp' för fem öre.
Noethe
2013-11-04