3.1

Truman

Han var en vanlig man - en jordbrukare, affärsinnehavare och lokalpolitiker - som blev en av Amerikas mest framstående presidenter. En ledare och en man vars beslut kom att förändra världen: Harry S. Truman. Han var en folkets man som kom att guida världen genom den moderna historiens mest problemtyngda period. En period av spänningar och en tuff tid för en president. Truman ledde sin nation genom andra världskrigets slut och början av Kalla kriget, under människorättskampen och skapandet av Förenta Nationerna. Truman stod ansvarig när Amerika släppte den första atombomben som avslutning på kriget mot Japan. Genom allt förblev Truman trogen sitt motto: "att tjäna folket - inte kontrollera dem". Detta är hans enastående historia.

Originaltitel Truman
Regissör Frank Pierson
Manus Thomas Rickman
Genre Drama, Biografi, 90-tal
Skådespelare Gary Sinise, Tony Goldwyn, Colm Feore, Diana Scarwid, Harris Yulin, James Gammon, Richard Dysart, Lois Smith, Pat Hingle, Leo Burmester, Amelia Campbell, Virginia Capers, John Finn, Zeljko Ivanek

Mikka
2012-05-30
Nja, det här imponerade inte på mig. Manus är verkligen uselt. Filmen känns verkligen ytlig och engagerar mig inte, samtidigt som det hoppas hej vilt mellan tid och händelser, vilket gör att man inte får nåt riktigt sammanhang. Men Gary Sinise är rätt så bra.
chiabata
2012-04-09
Någon kritiker som citeras på Rotten Tomatoes menade att filmen känns lite som en CliffsNotes av Trumans politiska karriär, och lite så är det. Föredrar i allmänhet biopics som fokuserar på en avgränsad tidsperiod/skeende/situation, annars blir känslan lätt att man ser en historia snabbspelas framför ens ögon. Detta gäller även för Truman. Man får en känsla för hur han var som person (förutsatt att bilden som ges i filmen är någorlunda sann) och vissa korta, ytliga inblickar i hans politiska liv. Med det sagt är det en välspelad och småputtrig film som om inte annat ger mersmak och kanske får folk att, på egen hand, förkovra sig i ämnet.

2011-10-07
Jag har alltid gillat Sinisie, här förstår man varför.
KlaraSofia
2007-12-04
Förväntad trea blev en trea. En biografi om Harry Truman som ger mig såväl lite historisk information som en stunds underhållning. Bilden man får av Truman är en mycket ödmjuk person som alls inte ville vara president.
chris_lambert_
2005-06-16
Gary Sinise är sjukt bra !!