3.3

Trumbo

Den succéartade karriären för manusförfattaren Dalton Trumbo får ett abrupt slut när han i slutet av 1940-talet svartlistas för att vara kommunist.

Originaltitel Trumbo
Regissör Jay Roach
Manus John McNamara (II)
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Bryan Cranston, Diane Lane, Elle Fanning, Louis CK, Alan Tudyk, Helen Mirren, Michael Stuhlbarg, Roger Bart, John Goodman, Stephen Root, Mattie Liptak, David James Elliott, Dean O'Gorman, Christian Berkel, Mark Harelik, Adewale Akinnuoye-Agbaje

dudson
2020-05-10
Grymt bra och välgjord film där man får en känsla av hur det var i dåtidens Amerika. Tiden verkligen flög fram...3+
Ful_fisk
2020-03-30
Trivsam biografifilm med bra skådespeleri och väldigt enkelt handlag, där ingen minut blir tråkig. Dock ingen originell film på något sätt, utan mest bara standard. En typisk trea alltså. Dock märkligt och tråkigt att så få av skådisarna som spelade dåtidens stora namn var lika. Jag menar, vem i hela fridens namn tänkte att Michael Stuhlbarg skulle se det minsta ut som Edward G. Robinson?
KyLLo
2018-09-08
Uträknad trea, men det här var inte alls min typ av film. Politiskt och väldigt mycket prat mellan välkammade kostymherrar. Det är så tråkigt och ensidigt att titta på. Politiska intriger intresserar mig inte ett dugg. Det finns ändå en del scener som bryter kontrasterna och fungerar, men det är för långt mellan dem.
Zipper
2018-01-06
Jag tycker inte alls att Trumbo porträtteras som "världens hyggligaste kille", han är snarare en karaktär med en hel del svärta som är svår att tycka om i alla lägen. Svartlistningarna under McCarthyeran är en skamfläck för Amerika, och det var heller inte bara Hollywood som drabbades. Jag tyckte filmen funkade som ett fönster in, sedan kunde det gjorts med lite mer finess. Stark trea.
Bomkia
2017-07-19
Intressant ämne och Cranston fungerar riktigt bra. 4-
Starkbröl
2017-02-08
Bisarr whitewashing av Hollywood-kommunismen, ren propaganda faktiskt. Värt att nämna är ju att de anklagelser som riktades mot "Hollywood Ten" i backspegeln har visat sig vara sanna; och den sfär som ylade om yttrandefrihet då har visat sig ta mycket lätt på det här med yttrandefriheten vad gäller SINA fiender nu. Hollywood är numera en bastion för det demokratiska partiet (och vänsterut) och denna film är ett exempel på precis det som förföljelsen av kommunister försökte förhindra; är det inte lustigt hur det kan bli? Bortsett från det politiska innehållet är filmen ganska tråkig, det är prat och prat, prat i rum, prat medan man går, prat på soffor och prat vid bord. Men så blir det väl när man gör en film som försöker kommunicera en uppfattning, och tar varje tillfälle att helt enkelt porträttera Trumbo som världens hyggligaste kille.
annihilat0r
2017-02-05
"Trumbo" engagerade dessvärre inte riktigt så som jag hade önskat mig.
Howler19
2017-01-13
Onekligen ett väldigt intressant ämne, och ett betydligt mer komplext sådant än vad filmen förmedlar. Den här inskränkningen av yttrandefriheten är en mörk fläck i amerikansk historia. Samtidigt innebär inte att en sida beter sig som en sann filmskurk att motparten måste vara hjältar, men så blir det gärna på film. Och då står vi här, med en film som framställer kommunister som några slags yttrandefrihetshjältar, och absurditeten i det hela vet verkligen inga gränser. Det hade gjort filmen gott att problematisera idéer som berövat människor på liv och rättigheter mer än några andra idéer någonsin har gjort. Istället står vi där med en charmig herre som berättar för sin ridande dotter att kommunism är att dela med sig av sin lunch i skolmatsalen.
Jompalompier
2016-12-17
Bryan Cranston är så himla bra. Väldigt intressant, snygg och välspelad film.
GrandMaster_E
2016-08-21
Det var längesedan 2 timmar flög så snabbt! Om man är intresserad av historia och film så är ju detta guld! Visst är det lite "biografi 1o1" med hopp och hej hit och dit men det är så underhållande och välspelat att allt bara flyter. Man blir riktigt sugen på att fördjupa sig i denna mörka tid där vi kan ifrågasätta oss hur mycket vi egentligen lärt oss.