2.9

Truth

2004, mitt under George W Bushs andra presidentkampanj, avslöjar två av CBS mest kända namn, ankaret Dan Rather och producenten Mary Mapes, hur Bush använt sitt välkända namn och sina privilegier för att slippa tjänstgöra som soldat i Vietnamkriget. Men snart ifrågasätts äktheten i de dokument som använts som bevis. Rather och Mapes kritiseras hårt och tvingas ta på sig en stor del av skulden för publiceringen, och skandalen är ett faktum.

Originaltitel Truth
Regissör James Vanderbilt
Manus James Vanderbilt
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Cate Blanchett, Robert Redford, Topher Grace, Dennis Quaid, Elisabeth Moss, Bruce Greenwood, John Benjamin Hickey, David Lyons, Rachael Blake, Natalie Saleeba, Stacy Keach, Noni Hazlehurst, Connor Burke, Andrew McFarlane, Dermot Mulroney, Felix Williamson

mattarello
2020-05-16
Medryckande men oj så sliskigt emellanåt.
mammene
2020-04-03
Gillar att följa journalistproceduren, hur man jobbar i ett team, men har samtidigt betänkligheter om metoderna och tänker vilket skitjobb. Så därför är jag splittrad till karaktärernas beteende, samtidigt som jag vill gilla dem så vill jag ogilla dem, fast det egentligen är deras sätt som retar mig.inte hela tiden, men då och då Hur som helst så är Cate Blanchett och Robert Redford helt perfekta i sina roller, visar alla sidor, både privata och professionella. Bra skildrat.
HerrNenne
2017-03-16
Det är ju stabilt men lyfter tyvärr aldrig.
Starkbröl
2017-01-31
Trist journalisthistoria om hur CBS blev lurade av en manipulatör -- något som i dagsläget skulle kallats "fake news". Filmen engagerar inte riktigt, kanske eftersom fejk-storyn aldrig var speciellt intressant till att börja med...
kexchokladet
2016-07-15
Stabilt skådespeleri och snygg produktion! Blanchett är alltid stark.
idaho1981
2016-06-19
Riktigt bra skådespeleri rakt över och Blanchett ligger som vanligt i en nivå för sig. Historien är spännande, intressant och viktig men den ser lite för mycket från ena sidan och blir även lite för amerikanskt smörig. Stark trea.
Zipper
2016-05-05
Jag minns den här härvan. Lite seg men välspelad.
Pelli
2016-04-16
Välgjord, bra skådisar och jag köper filmen.
Zebulonm
2016-03-29
Tycker den var helt okey
Dagerman
2016-02-18
När gräddan av skådisar som stödjer demokraterna gör en film som försvarar liberaler inom televisionen, så brukar de lyckas bättre. Inte ens eftertexterna övertygar.