3.7

Tryggare kan ingen vara

Jim och Hilda Bloggs förbereder sig för en kärnvapenattack genom att bygga ett skyddsrum i vardagsrummet, vilket räddar dem när attacken kommer. De måste vänja sig vid en drastiskt förändrad värld.

Originaltitel When the Wind Blows
Regissör Jimmy T Murakami
Manus Raymond Briggs
Genre Drama, Animerad, Krig, 80-tal
Skådespelare Peggy Ashcroft (röst), John Mills (röst), Robin Houston (röst)

Skapad 2019-11-14 av Stygga-Vargen
När jag växte upp så hände det ibland att vi gick och lånade VHS-filmer på biblioteket och en del filmer lånade vi flera gånger (den första Beck-filmen med Peter Haber var populär) och jag t...   Läs mer »

G-man
2018-12-22
Fin, totalt skräckinjagande och mäktig.
2017-08-15
Jag hade för mig att jag såg den här filmen på VHS för länge sen och mycket riktigt stämde det - har precis köpt filmen på DVD och det var roligt att se den igen. Filmen är både spännande, sorglig och en gnutta surrealistisk och emellanåt lyckas den faktiskt bli lite rolig också. Den snygga animeringen och den suveräna musiken är ett plus i kanten.

2017-08-08
Gripande och intressant film. Och fint tecknad.
fisk0
2017-07-10
Fantastisk animationsstil. Tempot känns dock lite off emellanåt.
Astrojacob
2015-08-11
Bizarr och tragikomisk med djupt allvar. Knapp Fyra. Hittade denna pga Roger Waters gör två små soundtrack.
xpor
2014-12-07
Helt okej film. Den ganska mycket om BBCs kärnvapenkrigsfilm, som blev censurerad för att den var för realistisk. Tragisk död och lidande! Fast i serieform nu då.
Gröne_Orm
2013-06-21
Jag har somnat ifrån den här filmen flera gånger och således levt med den under en veckas tid, och den har fått en djupt oroande karaktär under tiden.
Biolm
2013-03-30
vill se
Rune2000
2012-08-14
En tänkvärd liten film som inspirerade Steve Harris att skriva ännu en episk Iron Maiden låt (som finns på plattan "The Final Frontier"). Bättre hyllning kan ingen film få!
Fredzon_M
2012-03-31
Inget som jag gick igång på. Torrt, brittiskt och trist. Humorn funkade inte för min del. Fantasisekvenserna och musiken är däremot finfina emellanåt.