Tulpa

Lisa är en framgångsrik affärskvinna som ofta besöker Tulpa, en sexklubb som ägs av en mystisk tibetansk guru. Hon är beredd att göra i stort sett vad som helst för att släppa pressen på jobbet och förhoppningsvis till slut nå ett högre medvetande. En kväll blir hennes älskare brutalt mördade och Lisa gör allt för att avslöja deras baneman, men det hon finner bakom masken är mer mardrömslikt än hon någonsin vågat tro.

Originaltitel Tulpa - Perdizioni mortali
Regissör Federico Zampaglione
Manus Federico Zampaglione, Giacomo Gensini
Genre Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Claudia Gerini, Michele Placido, Ivan Franek, Nuot Arquint, Ennio Tozzi, Laurence Belgrave, Michela Cescon, Yohann Chopin, Pierpaolo Lovino, Giorgia Sinicorni, Crisula Stafida

dudson
2020-05-24
Faktiskt riktigt schysst homage till den ärofyllda Giallo genren! Annorlunda story samt inovativa gory mord/ snygga skådisar/läckra färger/ stämnings-fylld musik/ Även fast jag verkligen älskar denna genre då spec tidsperioden 1969-1974 då guld åldern är" Så var denna skapelse extremt sevärd! 3+
TheHorrorfan
2019-03-12
Väldigt dålig. Kasst uttal på engelskan och skådespelet är bedrövligt på många ställen. Stark 1:a.
RobinsTaste
2015-04-24
Go, udda Giallo. Snygga miljöer, obehagliga dödsscener och njutbar.
schramm
2014-05-04
Giallo är en gener som haft sin storhetstid för längesedan. De nyare försöken från Italien har inte varit mycket att hänga på hatthyllan. Så förväntningarna var rätt lågt ställda på Tulpa, men döm min förvåning, filmen här hade ett och annat som faktiskt var bra. Tro det när manuset är co-skrivet av självaste Dardano Sacchetti. Det fungerade inte riktigt fullt ut för mig, mycket pga ett fult digitalt foto, men jag gillade filmen för vad den är. Hade gärna sett vissa saker utvecklas lite mer, som klubben Tulpa, som mer eller mindre verkar vara en labyrint.
Ondskapt
2013-10-03
Neogiallo som ska ha cred för att den inte bara siktar på snygg yta, men som gör en del klavertramp manusmässigt. Dock finns det nog med bra saker här för att det ska vara stundtals sevärt för den nyfikne.
Sznax
2013-09-28
Allting är helt fruktansvärt. Italiensk Giallo blandat med Saw. Här finns ingenting av det som gjorde 70-tals giallon bra, för här finns inga snygga kameraåkningar och ingen bra musik. Ingen snygg färgskala (massor av rött sken bara). Dialogen är sämre än vad som går, dessutom är den delvis på knackig engelska (utan någon som helst anledning). Slutet kunde man gissa sig till. Betyg 1.3