The Tunnel

En familjefar är på väg hem till sin dotters födelsedag. När han kör genom en biltunnel kollapsar bergväggen över honom och snart är hans bil begraven under sten och betong. Allt han har är en mobiltelefon, två flaskor vatten och sin dotters födelsedagstårta.

Originaltitel Teo-neol
Alternativ titel Teoneol
Regissör Kim Seong-hoon
Manus Kim Seong-hoon
Genre 2010-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Ha Jung-woo, Oh Dal-su, Bae Du-na, Shin Jung-keun, Nam Ji-hyeon, Park Hyuk-kwon, Kim Hae-sook, Yoo Seung-mok

HerrNenne
2018-09-20
Bra mix mellan klaustrofobin i tunneln och räddningsaktionen utanför. Fyller ut sin speltid bra, även om slutet går lite snabbt kanske. Samhällskritiken är ganska tydlig, nästan för platt. Kunde faktiskt ha spenderat ännu mer tid hos Lee Jung-soo.
StureStenhög
2017-09-28
Jag fascineras alltid lite av sådana här scenarion, så den här filmen hade mig engagerad redan från början, och det höll i sig hela vägen. Detta trots att speltiden på förhand kändes onödigt lång, men det blev aldrig något problem alls. Utmaningen för en sådan här film är alltid att hålla händelseförloppet igång utan att för den sakens skull tappa bort enkelheten och trovärdigheten i grundscenariot, och den balansen tycker jag att man lyckas alldeles utmärkt med här. En bra huvudperson, några lyckade humorelement, och en stundtals påtaglig klaustrofobisk känsla bidrar också till att det här fungerar så bra. Lite för polerad är den dock, det känns inte som att man riktigt vill gräva ner sig i huvudpersonens lidande, och det naggar onekligen på realismen. Som satir är den dessutom trött och ytlig, men som tur är ligger huvudfokus aldrig där. När det kommer till filmer på det här temat (medveten om att kategoriseringen är vag), så är nog den här bland de bättre jag har sett
2017-06-10
Det här var ganska tråkigt faktiskt. Bae är alltid bra men har en väldigt intetsägande och tråkig roll här.
Genstruktur
2017-04-17
Blev segt rätt fort tyckte jag.
Engravadlax
2017-02-10
Det är överlag välproducerat, sjysst casting, engagerande kinematografi. Manus är mestadels ok, men ibland blir det riktigt banalt, som karikatyrerna till reportrar och politiker, och i nyckelscener blir melodramat lite väl mycket.
BrutusBeefcake
2016-12-28
Välgjord, bra skådespel och väldigt snygg. Men det hela håller inte för en så lång film och det dras för mycket på realistiska gränser och det är ganska segt emellanåt. Tyvärr, för stora delar är också ganska så spännande. (6+/15)
kaffemagi
2016-12-04
Vad skiljer den här från dussinfilmer med liknande premisser? Jo, att den är gjord med hjärta. Vidare lyckas filmen växla ton från tung och trist till skämtsam med bitande kritik av politik, nationalism och media. I vissa fall är det slapstickartade pikar som levereras utan att allvaret förtas, fantastisk film vars enda fel kan sägas vara ett något långdraget mittparti.
karlmats
2016-11-14
Starten på årets filmfestival levererade som vanligt. Att följa den här tragiska händelsen ur tre olika synvinklar fungerar utmärkt, mycket tack vare starkt skådespeleri från alla håll. Ambitionen att belysa den individuella tragedin i en värld som allt mer handlar om snabba klipp på sociala medier och fyndiga rubriker som byts ut i folks medvetande snabbare än en annan byter kalsonger är tänkvärd, varje miserabel nyhet har faktiska människor bakom sig. Medias och regeringens roll i händelserna får också en känga som känns befogad. Bäst är nog ändå stämningen, klaustrofobin ligger tät i den raserade tunneln och jag gillar att det är konstant smutsigt och jävligt där nere. Man hade ju befarat att det skulle bli segt när filmens premiss är att han ska sitta fast i två timmar men det undviker man elegant, två timmar är inga problem, bra uppblandat med humor och storydrivande händelser. En stabil 3a som kanske sneglar lite uppåt t.o.m. Och så Doona Bae, den glimrande stjärnan på sydkoreansk filmhimmel. Nej, det här gillade jag, mer koreansk film får det bli.
Bozze80
2016-11-12
Klaustrofobisk film med sjukt välgjorda specialeffekter, de humoristiska inslagen fungerar dessutom förvånansvärt bra, kanske behövs de för att väga upp det mörka? Kritiken mot media i synnerhet, men även politiker och företag, känns också träffsäkert.