2.9

T. Sventon och fallet Isabella

Privatdetektiv Ture Sventon ger sig tillsammans med sina medhjälpare Omar och fröken Jansson i kast med att försöka återfinna den stulna cirkushästen Isabella. Föga oväntat lurar skurkarnas skurk Ville Vessla i vassen.

Originaltitel T. Sventon och fallet Isabella
Alternativ titel Ture Sventon och fallet Isabella
Regissör Thorbjörn Erwall
Manus Birgit Hageby
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Helge Skoog, Peter Harryson, Lena Nyman, Johan Ulveson, Loa Falkman, Johan Rabaeus, Brita Borg, Nils Moritz, Thomas Roos

BjörnBandhund
2021-09-16
Lite besviken. Den här höll inte alls samma klass som Julkalendern, som jag håller för den perfekta Sventonfilmatiseringen. Det kan man kanske skylla på att förlagan helt enkelt är sämre än de tidigare böckerna. Men den slår både Jarl Kulles och Robert Gustafssons tolkningar! Och det går ju heller inte att göra annat än älska Åke Holmbergs torra humor - så en stark trea klarar den allt!
KyLLo
2015-04-07
Småfånig, underhållande och lagom spännande för unga tittare. Bra skådespelare i vuxenrollerna.
Xenox
2012-06-26
Bra Ture Sventon film! Julkalendern är däremot mycket bättre.
TobiasRydén
2008-09-06
Filmen heter egentligen "T. Sventon och fallet Isabella", ingalunda "Ture Sventon och fallet Isabella".
sanna8
2008-07-16
Lite dåligare än den andra:D
TobiasRydén
2008-06-03
Inte lika bra som julkalendern från 1989, men klart att den här filmen är trevlig. Helge Skoog är en utmärkt Sventon, och det är kul att se Brita Borg i en senare filmroll.
NiclasArringer
2008-02-13
klasiker :)
ty_durden
2007-12-05
En klassiker! Skulle gärna vilja se den igen..
O´Reilly
2007-10-10
Det är ju ändå en klassiker!
jovan
2007-09-08
Jämfört med den andra sventonfilmen är detta genialiskt.