3.5

Turist

En familj åker till Alperna för några dagars skidåkning och tid för varandra. Solen skiner och underlaget är perfekt, men en lavin vänder upp och ner på tillvaron när pappa Tomas överger hustru och två barn i en nära-döden-upplevelse.

Originaltitel Turist
Alternativ titel Force Majeure
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren, Vincent Wettergren, Kristofer Hivju, Fanni Metelius, Karin Myrenberg, Brady Corbet, Johannes Moustos

Skapad 2019-12-16 av FastandFurry
Allt är ljusblått. För familjen som håller ihop i en solig skidbacke och sover i en och samma säng i likadana pyjamasar. Tryggt, mysigt och förväntat. Tills allt blir vitt. Ruben Östlunds nerv...   Läs mer »

Skapad 2019-12-13 av steely_dan
För den som till äventyrs har missat det, utspelar sig \"Turist\" i Alperna. Det svensk-norska paret Tomas och Ebba har rest dit med sina två barn för att åka skidor, bo på lyxhotell och ta det ...   Läs mer »

piotr
2021-02-25
Vackert filmad. Kall nordisk kommunikation utan att prata om elefanten i rummet. Fastän jag inser vad filmen försöker förmedla blir jag mest irriterad pâ att ingen tar tag i det hela och pratar och allt velande. Filmen bekräftar att jag varit utlandssvensk sâ länge att jag inte längre är 100% svensk. Kanske var det sâ jag var innan jag flyttade utomlands, men för in i hoppsan, snacka lite, ta lite ansvar.
Bunger
2020-09-25
Lika skitbra och skitjobbigt som brukligt med Östlund. Jag gillar att han utvecklar filmens tydliga premiss med mer fördjupade frågeställningar om manlighet och genusnormer.
rogertaurus
2020-05-05
Manus och skådespeleriet är grymt bra. En film att sitta och prata om i timmar. Och jag tror att den även skulle behövas ses om också för att märka mer och mer som det brukar vara i en Ruben Östlund-film.
live
2019-10-30
Stark trea. Tycker det är fint med hur vissa saker går in i varann, som lavinen som en lavin i deras relation och män som skriker ut sina känslor som återkommer. Karaktärernas handlingar filmen igenom ter sig också olika vilket gör att ens känsla inför dem varierar. Men kände ingen wow känsla för filmen, men kort och gott en bra film.
hsimpson
2019-07-22
Inte ett dugg konstigt att den här har prisats internationellt. Och heller inte ett dugg konstigt att den inte verkar gå hem bland medel-Svensson (att döma av kommentarerna här). När den är som bäst är den ruskigt bra, faktiskt. Däremot är den lite för ojämn, och några episoder drar ned betyget. Dock en trevlig film om etik och det mänskliga psyket. Trean är stark.
choklatchip
2019-07-06
Ruben Östlund kan verkligen det här med att skapa obehagligt dråpliga sinnesstämningar. Helt underbar! Sådana diskussioner det blev i familjen och hur det svängde i vad man kände för de olika karaktärerna. En otroligt mänsklig film. Fanns ett par scener som inte höll måttet men som helhet verkligen värd en titt.
Ola_Schubert
2018-03-11
Nja, en liten besvikelse. Skickligt filmad och bra skådespelarprestationer. Men filmen grep inte tag i mig, En stark trea i betyg blir det dock.
2018-02-08
Nja, för mycket svensk relationsfilm för min smak. De blir bitvis otroligt seg!!!
Albion
2018-01-11
Väcker en del intressanta frågeställningar. Vi har nog alla känt oss mer eller mindre patetiska emellanåt, vilket egentligen är ett sundhetstecken när man blir klar över det även om den förvissningen är högst smärtsam. Fina rollgestaltningar av barnen. Jag tycker filmen håller god nivå rakt igenom och betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
deswhip
2018-01-06
Det är ju ovanligt med såna här intressanta frågeställningar i film. Tyvärr håller filmen i övrigt låg klass, hade detta bara gällt budgeten så hade det varit ok men jag tycker även man missat lite i allmän trovärdighet. Jättebra idé, inte så bra utfört, potentialen är långt ifrån uppnådd. Men sevärd i slutänden för den ger en iallafall något att tänka på.