3.5

Turist

En familj åker till Alperna för några dagars skidåkning och tid för varandra. Solen skiner och underlaget är perfekt, men en lavin vänder upp och ner på tillvaron när pappa Tomas överger hustru och två barn i en nära-döden-upplevelse.

Originaltitel Turist
Alternativ titel Force Majeure
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren, Vincent Wettergren, Kristofer Hivju, Fanni Metelius, Karin Myrenberg, Brady Corbet, Johannes Moustos

Skapad 2019-11-29 av steely_dan
För den som till äventyrs har missat det, utspelar sig \"Turist\" i Alperna. Det svensk-norska paret Tomas och Ebba har rest dit med sina två barn för att åka skidor, bo på lyxhotell och ta det ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-26 av FastandFurry
Allt är ljusblått. För familjen som håller ihop i en solig skidbacke och sover i en och samma säng i likadana pyjamasar. Tryggt, mysigt och förväntat. Tills allt blir vitt. Ruben Östlunds nerv...   Läs mer »

live
2019-10-30
Stark trea. Tycker det är fint med hur vissa saker går in i varann, som lavinen som en lavin i deras relation och män som skriker ut sina känslor som återkommer. Karaktärernas handlingar filmen igenom ter sig också olika vilket gör att ens känsla inför dem varierar. Men kände ingen wow känsla för filmen, men kort och gott en bra film.
hsimpson
2019-07-22
Inte ett dugg konstigt att den här har prisats internationellt. Och heller inte ett dugg konstigt att den inte verkar gå hem bland medel-Svensson (att döma av kommentarerna här). När den är som bäst är den ruskigt bra, faktiskt. Däremot är den lite för ojämn, och några episoder drar ned betyget. Dock en trevlig film om etik och det mänskliga psyket. Trean är stark.
choklatchip
2019-07-06
Ruben Östlund kan verkligen det här med att skapa obehagligt dråpliga sinnesstämningar. Helt underbar! Sådana diskussioner det blev i familjen och hur det svängde i vad man kände för de olika karaktärerna. En otroligt mänsklig film. Fanns ett par scener som inte höll måttet men som helhet verkligen värd en titt.
Ola_Schubert
2018-03-11
Nja, en liten besvikelse. Skickligt filmad och bra skådespelarprestationer. Men filmen grep inte tag i mig, En stark trea i betyg blir det dock.
2018-02-08
Nja, för mycket svensk relationsfilm för min smak. De blir bitvis otroligt seg!!!
Albion
2018-01-11
Väcker en del intressanta frågeställningar. Vi har nog alla känt oss mer eller mindre patetiska emellanåt, vilket egentligen är ett sundhetstecken när man blir klar över det även om den förvissningen är högst smärtsam. Fina rollgestaltningar av barnen. Jag tycker filmen håller god nivå rakt igenom och betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
deswhip
2018-01-06
Det är ju ovanligt med såna här intressanta frågeställningar i film. Tyvärr håller filmen i övrigt låg klass, hade detta bara gällt budgeten så hade det varit ok men jag tycker även man missat lite i allmän trovärdighet. Jättebra idé, inte så bra utfört, potentialen är långt ifrån uppnådd. Men sevärd i slutänden för den ger en iallafall något att tänka på.
labi
2017-12-04
Mådde dåligt filmen igenom. Då får man ändå medge att Ruben har lyckats.
Tonti
2017-11-30
Rätt snygg inramning och i vissa scener lyckas Östlund fånga familjedynamiken ganska träffande, Men det finns ett par sekvenser som bara känns lite för idiotförklarande för att man ska orka. Typ när en massa testosteronmän står och skriker och häller öl. Förväntar mig lite mer analys än så.
2017-10-23