3.3

Turkisk konfekt

Den unge och skamlöse konstnären Eric konsumerar kvinnor med ett rovdjurs känslighet. Men så möter han Olga, en kvinna olik alla andra han lägrat.

Baserad på romanen Turks fruit av Jan Wolkers från år 1969.

Originaltitel Turks fruit
Alternativ titel Turkish Delight
Regissör Paul Verhoeven
Manus Gerard Soeteman
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Monique van de Ven, Rutger Hauer, Toony Huurdeman, Wim van den Brink, Hans Boskamp, Dolf de Vries, Manfred de Graaf, Dick Scheffer, Marjol Flore, Bert Dijkstra

Ghostface
2019-10-22
Underhållande adhd-karaktär utav Hauer som ändå har huvudrollspondus. Filmen och dess karaktärer har 70-talets naturliga oberäknelighet som dagens filmer skulle må bra utav. Iaf en dos. Den berör dock inte mycket alls.
RustyFilm
2017-03-05
En Holländsk smaklös kärlekshistoria från 1973 med ett begränsat manus och rörigt innehåll. Vad som inte är begränsat är mängden sex (spec. i början av filmen). Regissör Verhoeven frambringar även så mycket äckliga detaljer som möjligt, på ett sätt som bara han kan. Jag gillar inte det här, men filmen har fått mycket av god kritik (från proffstyckarna). Det lär även vara den film som lockat mest folk till de Holländska biograferna genom tiderna (sjukt).
papabobadiof
2016-02-04
Sjuttiotal så det bara skräller om det! Rutger Hauer ser ut som Björn Borg, Rutger Hauer visar snoppen, Rutger Hauer har en jävla massa sex, Rutger Hauer plockar upp sin flickväns bajs ur toaletten.... listan kan göras lång! Rättså underhållande får jag ändå säga. Lite som en holländsk variant av "Jag är nyfiken gul"?
Ful_fisk
2015-09-20
Ovanlig kärlekshistoria om en våldsamt passionerad relation, berättad med nakenhet, sex, kompletta vulgariteter och gud vet vad. Paul Veerhoven förnekar sig inte i denna tidiga film, redan här visar hans perversa sinne på stor filmkonst. En utsökt och färgstark historia med odödlig provokation, underbar stämning, snyggt jazzigt soundtrack och två sprudlande huvudrollsinnehavare i och med Rutger Hauer och Monique van de Ven.
MattiasStrand
2015-01-28
Den här filmen har verkligen allt!
F-M-J
2015-01-02
Fyran är av starkaste natur. Älskar sättet filmen har gjorts på och att det varken blygas på nakenhet (metaforiskt och bokstavligt talat) samt ärlighet i karaktärerna. Det finns ett djup och dynamik i framförandet som är allt för sällsynt i filmbranschen och alla otaliga bidrag. Dessutom finns glimten i ögat i framförandet och dosen humor som krydda smakar väldigt bra med den annars ganska bittra eftersmaken man får av filmen. Som sagt, lite av ett måste!
Albion
2014-11-01
Mest anskrämlig skit om två idioter på dekadensens kant. Färgstarkt men ack så dåligt. Betyget blir en stark 1;a, dvs 1+
oliver_twistor
2014-07-12
Underbar film. Ömsom humor och fars, ömsom drama och romantik.
RobinsTaste
2014-02-14
Mesta delen av filmen ligger på en trea, men allt eftersom så växer ett behov av att nästan avguda filmens sätt. Paul verhooven är en väldigt blandad regissör som visat sin styrka både från Total Recall och Robocop. Men detta är verkligen en film i sin helt egna, unika och sköna stil. Allt är en gråzon, och trots Hauers rebelliska karaktär så finner jag en stor sympati i både honom och hans brud. Vackert!
Korben_Dallas
2013-09-16
Engagerade mig på ett sätt som var främmande men positivt och jag gillar verkligen hur tokigt allt är, klär rullen utmärkt. De är det bästa kärleks dramat jag sätt by far - En stark 4:a