2.8

Tusen och en natt

Pasolinis tolkningar av några av historierna i "Tusen och en natt". Kretsar runt teman som ödet, drömmar och förutsägelser.

Originaltitel Il Fiore delle mille e una notte
Alternativ titel Arabian Nights
Regissör Pier Paolo Pasolini
Manus Dacia Maraini, Pier Paolo Pasolini
Genre Fantasy, Äventyr, Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Ninetto Davoli, Franco Citti, Tessa Bouché, Margareth Clémenti, Ines Pellegrini, Franco Merli, Francelise Noel

RustyFilm
2021-07-06
Den sista delen av Pasolinis trilogi ”En livets trilogi”. Miljön är här orientalisk, och som i de två tidigare filmerna äger handlingen rum i slutet av medeltiden (tror jag). Upplägget med osköna sexscener kryddad med smaklös humor är här detsamma som i de två föregående delarna. Handlingen är dock mer sammanhängande i denna. Positivt är att filmteamet verkligen sökt upp riktigt häftiga och passande spelplatser i orienten men prakten förtas ofta av ett oinspirerat och andefattigt foto.
2016-09-24
Bra, men inte jättebra. Efter att ha läst boken blev jag väldigt besviken på denna film. Den är dock inte helkass.
lilebroer
2016-04-30
Trots all denna negativitet så får jag ändå erkänna att jag någonstans fortfarande känner ett sug kring Pasolini och även om Trilogy of Life blev hans mer omtalade och kommersiellt uppmärksammade filmer så vill jag tro att jag kan finna mer kvalité bland hans övriga filmografi. Nu var det förvisso ett tag sedan jag såg Saló och självfallet så minns man mest de visuellt störande scenerna, men den filmen väckte både känslor och rörde om tankar inom en, något som varken någon film lyckas med i denna filmserie. Utöver att då möjligtvis skapa frustration. Personligen så känner jag att jag har oerhört lite att hämta från dessa tre filmer samtidigt som jag har svårt att bestämma mig om det svaga resultatet beror på att böckerna är ofilmbara, att man fått för snar budget (och därför en stressad produktion) eller om böckerna helt enkelt låg för nära hjärtat på Pasolini som därför fick svårt att ta rätt beslut som krävdes för filmatiseringen. Troligtvis så landar Trilogy of Life i ett eget litet helvete med en blandning av alla tre svaren. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2016/04/i-racconti-di-canterbury-il-fiore-delle.html
timbo93
2014-04-19
Stundtals lite väl rörig med sitt "berättelser i berättelser"-grepp, men det finns riktigt bra bitar. Snyggt filmad men lite tamt skådespeleri...
NtoNW
2013-10-14
Tycker mer och mer att Pasolinis stil passar själva bokförlagorna ganska bra. Hade han haft med ramberättelsen här så hade man kanske fått ett bättre sammanhang. Men att se alla tre filmerna i Livets trilogi efter varandra gör att det blir lite långtråkigt. Det är ju egentligen ingen utveckling filmmässigt mellan filmerna.
Harford
2013-02-27
Pasolinis intresse för småpojkar verkar vara viktigare för honom än att berätta en bra histora. Som film är den en katastof, som det mesta av Pasoloni.
das1
2012-12-21
USCH NEJ BORT
Sznax
2012-07-23
Ännu en Pasolini sedd och än en gång så drar han till med samma hopkok. Själva ramberättelsen är ganska bra och håller intresset uppe, men de övriga är bara så tråkiga. Dessutom så blandas historierna ihop lite väl mycket så man ibland undrar vad det är som händer. Varför måste dessutom alla karaktärer göra så fåniga och dumma saker? Betyg 3.3
martineden
2012-02-25
[rek. 3] Tredje och sista delen i Pasolinis "livet trilogi". Precis som de tidigare delarna är strukturen episodisk och full av härliga kostymer samt scenografi. Jag gillar denna skarpt och Pasolinis förträffliga iscensättning kompenserar för vissa ojämna skådespelarinsatser. Gillar att konceptet att förhålla sig till tre litterära förlagor, där alla har episodisk struktur, som är från ungefär samma tidsepok men från geografiskt skilda områden. Gillar hela trilogin och kan mycket väl tänka mig att höja dem efter omtitt. Bra!!! 3+/4-
ses11
2011-10-18
Varför alla 1:or? Betydligt bättre än de två andra i lives trilogi, tycker jag i alla fall. Första 40 minuterna var förvisso RIKTIGT DÅLIGT, men sen skärpte det sig faktiskt en aning. Fortfarande samma buskismjukporrkänsla som i föregångarna, fast åtminstone med lite mer finess.