3.8

Tusenbröder 2

Miniserie i fem delar som är en fristående fortsättning på Tusenbröder. Hoffa sitter inne för bankrån. Han försöker hålla kontakten med familjen via dagliga telefonsamtal men det är svårt att inte ryckas med av kåkjargongen och snart umgås Hoffa allt mer med de andra internerna. Hans fru Annelie har det jobbigt som ensam trebarnsmor och tar tacksamt emot stöd från grannen Patrik. När Hoffa inser att hans fru börjat umgås med Patrik blir han svartsjuk. Tillsammans med den karismatiske internen Petter bestämmer han sig för att blåsa fängelsets spelkung på pengar och rymma.

Originaltitel Tusenbröder 2
Alternativ titel Tusenbröder II, Brotherhood II
Regissör Erik Leijonborg
Manus Lars Lundström
Genre Drama, Kriminalare, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Ola Rapace, Jakob Eklund, Anja Lundqvist, Magnus Krepper, Ulf Friberg, Bisse Unger, Hassan Brijany, Michalis Koutsogiannakis, Antti Reini, Özz Nûjen, Olga Wollgård, Robert Follin, Tobias Kronqvist, Claes Ljungmark, Mats Hedlund, Charlie Elvegård, Chatarina Larsson, Maria Heiskanen, Susanne Barklund, Tove Nordin, Gunilla Röör, Jan Modin, Calle Carlswärd, Noomi Rapace, Fredrik Dolk, Ivan M Petersson

dudson
2021-03-01
Del 2 är även den guld. Bra fortsättning på en episk serie/ Rapace och Jakob Eklund äger totalt! Spännande konstant...Synd att sånt här inte görs idag. tät & briljant unikum-Tusenbröder.
Roswall
2017-12-26
Andra hälften är seg och jobbig, Vad vill dom? Tror jag får extra svårt för att det känns så svennigt.
wasteoftime
2016-12-05
Det här är klart bättre än första delen, men det är inte bra. Det är väl helt okej svensk krim-action-drama, men det är alldeles för många saker som inte stämmer och bara fåt locket pålagt på som att vi inte ska bry oss mer om det. Allt ifrån Hamids lyckade rymning till Jamaica till slutet, och ja, allt däremellan. Men det är absolut inte dåligt heller. 0,2 på SH-skalan.
AlbinWesley
2016-03-15
Tycker att denna uppföljare med enkelhet slår sin föregångare. Det har fyllts på med betydligt intressantare karaktärer än Hoffas tidigare kumpaner, och serien hanterar mer psykologi än vad första säsongen gjorde. Det finns även färre irritationsmoment, scener jag ogillar.
foppa99
2013-10-12
Eklund säger - ah men va faan. Precis som vanligt
Simpe3
2013-07-10
Grymt bra! Jakob Eklunds roll som Petter är genialisk!
ClintanTheKing
2013-03-28
Inte fullt lika bra som "1:an" men fortfarande väldigt, väldigt bra och helt klart i det yttersta toppskiktet av svensk filmproduktion. Ola Rapace och Jakob Eklund gör enorma insatser.
Christofer
2012-12-01
November 2012: Efter omtitt så kan jag tycka att andra säsongen inte riktigt höll samma kvalitet som första och sista, så därför sänker jag betyget till en fyra. Skådespeleriet vacklade här och där och storyn var inte riktigt lika fängslande. 19/5 2012 (5:a): En värdig uppföljare till första säsongen.
Xenox
2012-06-25
Denna serie fortsätter att hålla hög klass. De nya skådespelarna Magnus Krepper och Jakob Eklund gör strålande insatser. Första säsongen är dock något bättre.
sicworld
2011-08-16
Inte lika bra som första men ändå lika spännande att se på. Något av de bästa som kommer ifrån Sverige!